Kategorier Varumärken

Hur ser ni på plick kring säkerhet?

För oss på plick är din trygghet en stor prioritet – vi värnar om att du ska känna dig säker och bekväm oavsett om du säljer eller köper varor, genom vår app. Det är en väldigt hög ambition då det sker fler och fler brott på nätet men vi jobbar konstant med att automatisera och förbättra våra system för att snabbare samt mer effektivt kunna identifiera och ta bort annonser och/eller användarprofiler som missbrukar plick samt utvecklar tekniska lösningar för en trygg handel online.

Skulle vårt system inte fånga oönskat beteende så erbjuder vi även support där du kan kontakta oss när som helst på dygnet och förvänta dig ett svar inom 3-7 arbetsdagar, även under helg. Det är viktigt att vi tar hjälp av varandra för att skydda de goda plickarna i vårt community och uppmanar därför dig att skriva till supporten om du känner dig utsatt för hat/diskriminering, upplever användaren att vara oseriös, eller bara om du har frågor/funderingar som du inte fått svar på via vår FAQ.

Vi vill också uppmana alla som använder plick att sprida ordet och utbilda varandra i vad en säker handel online mellan privatpersoner är och har ett väldigt nära samarbete med polis och myndigheter om det skulle röra sig om ett bedrägeri.

Jag vill känna mig trygg när jag handlar på plick. Vad är era bästa tips?

1. Dela aldrig personuppgifter Dela inte telefonnummer, mailadress, lösenord eller annan betailinformation med andra användare.

2. Handla alltid via plick Använd “Köp” eller “Prisförslag” knapparna för att skydda dina uppgifter och ta del av köparskyddet. Om du handlar via plick håller vi även pengarna tills att säljaren postat sin vara. Är varan värd över 500kr håller vi pengarna tills att du fått din vara och godkänt att den är i korrekt skick. Köparskyddet gör även att du är skyddad om något skulle gå fel.

3. Klicka inte på konstiga länkar Var försiktig! Vissa försöker luras och är väldigt bra på att efterlikna andra plattformar såsom vår egen eller Postnords hemsida. Läs därför alltid igenom all information noggrant och lämna aldrig appen för att genomföra betalning.

4. Stanna i appen Vi skulle aldrig uppmanna dig att genomföra ett köp eller sälj utanför appen. Och aldrig någonsin skulle vi fråga dig om personuppgifter via privata meddelanden, SMS eller per mail.

5. Märkeskläder Be om att få se originalkvitton eller andra former av bevis på dyrare varor. Är varan väldigt billig jämfört med andra likadana varor så är det nog för bra för för att vara sant. Om säljaren stressar dig att genomföra affären eller om säljaren ber dig att swisha utanför appen innan varan är skickad vara ska du vara på din vakt.

Jag tror mitt konto har blivit hackat?

Om du misstänker att ditt konto har blivit hackat så rekommenderar vi att du hör av dig till vår support info@plick.se. Inkludera då ditt användarnamn samt den mailadress du har kopplat till kontot.

Jag har upplevt hat och diskriminerande beteende av annan plickare. Vad gör jag?

Plick har nolltolerans mot hat och diskriminering. Om du skulle uppleva eller har upplevt detta från någon i vårt community ber vi dig rapportera användaren via deras profil i appen genom att klicka på de tre (3) prickarna i högra hörnet -> rapportera. Vi kommer då hantera ärendet i turordning och har all nödvändig info för att kunna gå vidare.

Varför är köparskydd alltid rekommenderat?

Vi vill att det ska kännas tryggt att göra köp hos oss, därför ingår köparskydd när man gör köp genom vår integrerade betallösning. Detta innebär att du kan få pengarna tillbaka om något skulle gå fel och du kan vara säker på att din säljare är den hen utger sig för att vara då hen är verifierad med Bank-ID.

Jag tror jag blivit lurad... Kan ni hjälpa mig?

Har du misstankar om att du har blivit bedragen så uppmannar vi dig att anmäla detta direkt. För att vi ska kunna ta ärendet vidare behöver vi ha information om både dig som köpare och säljaren samt vilken vara det gäller. Gör en rapportering via kvittot som du hittar i appen under din profil -> min shop -> köpta/sålda varor -> annonsen -> rapportera.

Om du har betalat utanför appen så har vi lite svårare att assistera. Dock ska du då anmäla direkt till polisen med alla uppgifter samt bevis kring köpet. Polisen kommer sedan kontakta oss och vi hjälper dem vidare med den information som kan krävas. Vid köp utanför plattformen gäller inget köparskydd.

Jag har problem med en annan användare gällande en försäljning. Kan ni hjälpa mig?

Har du problem med en användare som slutat att svara eller på annat sätt är ohjälpsam så kan du kontakta vår support så hjälper vi till. Vi kan ta kontakt med användaren för att hjälpa till att lösa problem eller konflikter.

Hur rapporterar man en annons?

Rapportera en annons gör du i appen genom att gå in på annonsen du vill rapportera och trycker på de tre (3) prickarna uppe i högra hörnet > rapportera. Därefter väljer du orsak och skickar in. Vi behandlar ärendet inom 3-7 arbetsdagar.

Hämta appen!

Hej kompis!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play