Kategorier Varumärken

Förskollärare : en profession i rörelse (häftad)

Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv. Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag. För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum. Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet. Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.Innehåll Inledning FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN 1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams 2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström 3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of educational innovations Aino Ugaste 4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG 5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl 6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson 7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling 8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér 9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström 10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson 11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 12. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL 13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin 14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso 16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen några slutord Efterord till Anette Författarnas tack Referenser    Format Häftad   Omfång 223 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2023-12-01   Medverkande Eva Ärlemalm-Hagsér   Medverkande Tuula Vuorinen   Medverkande Kristina Schollin-Borg   Medverkande Bibbi Fagerström   ISBN 9789188149886  . Böcker.
Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv. Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag. För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum. Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet. Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.Innehåll Inledning FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN 1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams 2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström 3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of educational innovations Aino Ugaste 4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG 5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl 6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson 7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling 8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér 9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström 10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson 11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 12. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL 13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin 14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso 16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen några slutord Efterord till Anette Författarnas tack Referenser    Format Häftad   Omfång 223 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2023-12-01   Medverkande Eva Ärlemalm-Hagsér   Medverkande Tuula Vuorinen   Medverkande Kristina Schollin-Borg   Medverkande Bibbi Fagerström   ISBN 9789188149886  . Böcker.

Förskollärare : en profession i rörelse (häftad)

Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv. Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag. För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum. Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet. Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.Innehåll Inledning FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN 1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams 2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström 3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of educational innovations Aino Ugaste 4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG 5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl 6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson 7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling 8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér 9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström 10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson 11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 12. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL 13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin 14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso 16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen några slutord Efterord till Anette Författarnas tack Referenser Format Häftad Omfång 223 sidor Språk Svenska Förlag Lärarförlaget Utgivningsdatum 2023-12-01 Medverkande Eva Ärlemalm-Hagsér Medverkande Tuula Vuorinen Medverkande Kristina Schollin-Borg Medverkande Bibbi Fagerström ISBN 9789188149886

Detaljer

Pris 325kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play