Kategorier Varumärken

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling (häftad)

Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan. Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.  Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv. Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet. Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt. Innehåll: FÖRORD PROLOG KAPITEL 1. Med naturen som lärmiljö Fördelar med lärande utomhus Utemiljöns betydelse Vikten av föräldrarnas medvetenhet   KAPITEL 2. Djurkyrkogården   KAPITEL 3. Utforskande arbetssätt Material för utforskande lärande Gruppsammansättningar Arbetslagets roll  KAPITEL 4. Kunskapsområdet språk Verksamhetens betydelse för språkutveckling Att använda dator Främmande språk i verksamheten  KAPITEL 5. Kunskapsområdet matematik Vad är matematik? Olika material och tekniker Tillåtande miljö Vilka delar inom matematiken och varför?  KAPITEL 6. Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik Luftexperiment Utforskande material Kemiexperiment  KAPITEL 7. Dokumentation Fokus på lärandesituationer Noteringar Fokusintervjuer med barnen  KAPITEL 8. Samarbete med skolan  och det övriga samhället Åldersintegrerat öppnar möjligheter Samarbete med samhället  EFTERORD REFERENSER    Format Häftad   Omfång 144 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförbundets förlag   Utgivningsdatum 2012-01-20   Medverkande Anna Bylund   Medverkande Anette Barr   Medverkande Annica Nettrup   Medverkande Anna Rosdahl   Medverkande Anette Barr   Medverkande Annica Nettrup   Medverkande Anna Rosdahl   Medverkande Annika Claesdotter   ISBN 9789197902335  . Böcker.
Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan. Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.  Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv. Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet. Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt. Innehåll: FÖRORD PROLOG KAPITEL 1. Med naturen som lärmiljö Fördelar med lärande utomhus Utemiljöns betydelse Vikten av föräldrarnas medvetenhet   KAPITEL 2. Djurkyrkogården   KAPITEL 3. Utforskande arbetssätt Material för utforskande lärande Gruppsammansättningar Arbetslagets roll  KAPITEL 4. Kunskapsområdet språk Verksamhetens betydelse för språkutveckling Att använda dator Främmande språk i verksamheten  KAPITEL 5. Kunskapsområdet matematik Vad är matematik? Olika material och tekniker Tillåtande miljö Vilka delar inom matematiken och varför?  KAPITEL 6. Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik Luftexperiment Utforskande material Kemiexperiment  KAPITEL 7. Dokumentation Fokus på lärandesituationer Noteringar Fokusintervjuer med barnen  KAPITEL 8. Samarbete med skolan  och det övriga samhället Åldersintegrerat öppnar möjligheter Samarbete med samhället  EFTERORD REFERENSER    Format Häftad   Omfång 144 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförbundets förlag   Utgivningsdatum 2012-01-20   Medverkande Anna Bylund   Medverkande Anette Barr   Medverkande Annica Nettrup   Medverkande Anna Rosdahl   Medverkande Anette Barr   Medverkande Annica Nettrup   Medverkande Anna Rosdahl   Medverkande Annika Claesdotter   ISBN 9789197902335  . Böcker.

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling (häftad)

Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan. Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare. Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv. Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet. Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt. Innehåll: FÖRORD PROLOG KAPITEL 1. Med naturen som lärmiljö Fördelar med lärande utomhus Utemiljöns betydelse Vikten av föräldrarnas medvetenhet KAPITEL 2. Djurkyrkogården KAPITEL 3. Utforskande arbetssätt Material för utforskande lärande Gruppsammansättningar Arbetslagets roll KAPITEL 4. Kunskapsområdet språk Verksamhetens betydelse för språkutveckling Att använda dator Främmande språk i verksamheten KAPITEL 5. Kunskapsområdet matematik Vad är matematik? Olika material och tekniker Tillåtande miljö Vilka delar inom matematiken och varför? KAPITEL 6. Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik Luftexperiment Utforskande material Kemiexperiment KAPITEL 7. Dokumentation Fokus på lärandesituationer Noteringar Fokusintervjuer med barnen KAPITEL 8. Samarbete med skolan och det övriga samhället Åldersintegrerat öppnar möjligheter Samarbete med samhället EFTERORD REFERENSER Format Häftad Omfång 144 sidor Språk Svenska Förlag Lärarförbundets förlag Utgivningsdatum 2012-01-20 Medverkande Anna Bylund Medverkande Anette Barr Medverkande Annica Nettrup Medverkande Anna Rosdahl Medverkande Anette Barr Medverkande Annica Nettrup Medverkande Anna Rosdahl Medverkande Annika Claesdotter ISBN 9789197902335

Detaljer

Pris 239kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play