Kategorier Varumärken

Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan (häftad)

 Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning. När vi som individer får insikt om vår egen makt att påverka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vi även utveckla friska och hållbara arbetslag i förskolan. Ett systematiskt arbete med samspelskompetens skapar större arbetsglädje, bättre samarbete och lägre sjuktal, vilket gynnar både pedagogerna och förskolan som organisation. Skillnaden märks i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor. Boken är väl förankrad i teori och forskning. Den hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan. Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.Camilla Vahlberg har arbetat inom förskolan sedan 1991, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach. InnehållInledningKAPITEL 1 Samarbete och samspel, innehåll och processSamspelskompetensEn lärande organisationGrupputveckling som process KAPITEL 2 Den verbala kommunikationens dynamikAll social kommunikation tolkasAtt prata med eller till varandra KAPITEL 3 Självledarskap för social hållbar utvecklingHur mycket styr autopiloten mig?Professionellt självledarskapOffer eller aktör?Uppmärksamhetens inverkan KAPITEL 4 Självkännedom en viktig nyckelJohari fönsterVärderingar vilka har vi och hur synliggör vi dem? KAPITEL 5 Ett hälsofrämjande förhållningssättKASAMEtt salutogent förhållningssätt i arbetslagetExistentiellt välbefinnande KAPITEL 6 Stress och psykisk ohälsaPsykisk arbetsbelastningHjärnans förmåga vid stressStruktur som hjälper eller stjälperFaktisk verklighet och önskad verklighet KAPITEL 7 Analysera, hantera och lösa konflikterKonfliktorsaker på tre nivåerKonflikter i en värderingskulturExempel på generella konfliktorsakerKonflikter i Snäckans arbetslagAnalysera konflikterGenerella konfliktstrategierOmedvetna och medvetna strategier KAPITEL 8 Feedback som redskap för utvecklingFeedback som kommunikationsprocessVarför använda sig av feedback i arbetslaget?Några faktorer som inverkar vid feedback EpilogLitteratur                                                Format Häftad   Omfång 152 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2023-04-24   Medverkande Kristina Schollin-Borg   Medverkande Lena Vestlin   ISBN 9789188149732  . Böcker.
 Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning. När vi som individer får insikt om vår egen makt att påverka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vi även utveckla friska och hållbara arbetslag i förskolan. Ett systematiskt arbete med samspelskompetens skapar större arbetsglädje, bättre samarbete och lägre sjuktal, vilket gynnar både pedagogerna och förskolan som organisation. Skillnaden märks i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor. Boken är väl förankrad i teori och forskning. Den hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan. Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.Camilla Vahlberg har arbetat inom förskolan sedan 1991, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach. InnehållInledningKAPITEL 1 Samarbete och samspel, innehåll och processSamspelskompetensEn lärande organisationGrupputveckling som process KAPITEL 2 Den verbala kommunikationens dynamikAll social kommunikation tolkasAtt prata med eller till varandra KAPITEL 3 Självledarskap för social hållbar utvecklingHur mycket styr autopiloten mig?Professionellt självledarskapOffer eller aktör?Uppmärksamhetens inverkan KAPITEL 4 Självkännedom en viktig nyckelJohari fönsterVärderingar vilka har vi och hur synliggör vi dem? KAPITEL 5 Ett hälsofrämjande förhållningssättKASAMEtt salutogent förhållningssätt i arbetslagetExistentiellt välbefinnande KAPITEL 6 Stress och psykisk ohälsaPsykisk arbetsbelastningHjärnans förmåga vid stressStruktur som hjälper eller stjälperFaktisk verklighet och önskad verklighet KAPITEL 7 Analysera, hantera och lösa konflikterKonfliktorsaker på tre nivåerKonflikter i en värderingskulturExempel på generella konfliktorsakerKonflikter i Snäckans arbetslagAnalysera konflikterGenerella konfliktstrategierOmedvetna och medvetna strategier KAPITEL 8 Feedback som redskap för utvecklingFeedback som kommunikationsprocessVarför använda sig av feedback i arbetslaget?Några faktorer som inverkar vid feedback EpilogLitteratur                                                Format Häftad   Omfång 152 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2023-04-24   Medverkande Kristina Schollin-Borg   Medverkande Lena Vestlin   ISBN 9789188149732  . Böcker.

Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan (häftad)

 Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning. När vi som individer får insikt om vår egen makt att påverka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vi även utveckla friska och hållbara arbetslag i förskolan. Ett systematiskt arbete med samspelskompetens skapar större arbetsglädje, bättre samarbete och lägre sjuktal, vilket gynnar både pedagogerna och förskolan som organisation. Skillnaden märks i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor. Boken är väl förankrad i teori och forskning. Den hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan. Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.Camilla Vahlberg har arbetat inom förskolan sedan 1991, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach. InnehållInledningKAPITEL 1 Samarbete och samspel, innehåll och processSamspelskompetensEn lärande organisationGrupputveckling som process KAPITEL 2 Den verbala kommunikationens dynamikAll social kommunikation tolkasAtt prata med eller till varandra KAPITEL 3 Självledarskap för social hållbar utvecklingHur mycket styr autopiloten mig?Professionellt självledarskapOffer eller aktör?Uppmärksamhetens inverkan KAPITEL 4 Självkännedom en viktig nyckelJohari fönsterVärderingar vilka har vi och hur synliggör vi dem? KAPITEL 5 Ett hälsofrämjande förhållningssättKASAMEtt salutogent förhållningssätt i arbetslagetExistentiellt välbefinnande KAPITEL 6 Stress och psykisk ohälsaPsykisk arbetsbelastningHjärnans förmåga vid stressStruktur som hjälper eller stjälperFaktisk verklighet och önskad verklighet KAPITEL 7 Analysera, hantera och lösa konflikterKonfliktorsaker på tre nivåerKonflikter i en värderingskulturExempel på generella konfliktorsakerKonflikter i Snäckans arbetslagAnalysera konflikterGenerella konfliktstrategierOmedvetna och medvetna strategier KAPITEL 8 Feedback som redskap för utvecklingFeedback som kommunikationsprocessVarför använda sig av feedback i arbetslaget?Några faktorer som inverkar vid feedback EpilogLitteratur                                             Format Häftad Omfång 152 sidor Språk Svenska Förlag Lärarförlaget Utgivningsdatum 2023-04-24 Medverkande Kristina Schollin-Borg Medverkande Lena Vestlin ISBN 9789188149732

Detaljer

Pris 355kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play