Kategorier Varumärken

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen (häftad)

Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling: ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.  Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete. Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet. InnehållFörord Inledning Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd Språkforskning till grund för dimensionerna Att reflektera över Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen Sex steg i aktionsforskning Centrala moment i aktionsforskning Aktionsforskning ur olika perspektiv Att reflektera över Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan) Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen) Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen) Att reflektera över Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen Ökad medvetenhet Vikten av struktur Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete Fortsatt arbete vad tar vi med oss? Efterord TACK!Litteraturlista Bilagor Bildförteckning    Format Häftad   Omfång 128 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2022-06-07   Medverkande Karin Rönnerman   Medverkande Anna Bylund   Medverkande Birgitta Schölander   Medverkande Lena Vestlin   ISBN 9789188149695  . Böcker.
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling: ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.  Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete. Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet. InnehållFörord Inledning Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd Språkforskning till grund för dimensionerna Att reflektera över Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen Sex steg i aktionsforskning Centrala moment i aktionsforskning Aktionsforskning ur olika perspektiv Att reflektera över Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan) Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen) Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen) Att reflektera över Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen Ökad medvetenhet Vikten av struktur Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete Fortsatt arbete vad tar vi med oss? Efterord TACK!Litteraturlista Bilagor Bildförteckning    Format Häftad   Omfång 128 sidor   Språk Svenska   Förlag Lärarförlaget   Utgivningsdatum 2022-06-07   Medverkande Karin Rönnerman   Medverkande Anna Bylund   Medverkande Birgitta Schölander   Medverkande Lena Vestlin   ISBN 9789188149695  . Böcker.

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen (häftad)

Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling: ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut. Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete. Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet. InnehållFörord Inledning Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd Språkforskning till grund för dimensionerna Att reflektera över Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen Sex steg i aktionsforskning Centrala moment i aktionsforskning Aktionsforskning ur olika perspektiv Att reflektera över Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan) Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen) Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen) Att reflektera över Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen Ökad medvetenhet Vikten av struktur Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete Fortsatt arbete vad tar vi med oss? Efterord TACK!Litteraturlista Bilagor Bildförteckning Format Häftad Omfång 128 sidor Språk Svenska Förlag Lärarförlaget Utgivningsdatum 2022-06-07 Medverkande Karin Rönnerman Medverkande Anna Bylund Medverkande Birgitta Schölander Medverkande Lena Vestlin ISBN 9789188149695

Detaljer

Pris 355kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play