Kategorier Varumärken

Medielandskap & mediekultur (häftad)

I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier – på arbetet, i skolan och på fritiden – och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor. I boken diskuteras frågor som:  Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter? Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk? Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder? Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv? Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer? Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter? Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor?  Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller.  Nya resonemang och diskussioner har adderats kring:  ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag medier, postkolonialism och kosmopolitism förändrad konsumtion av nyheter online den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet.  Sagt om boken
I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier – på arbetet, i skolan och på fritiden – och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor. I boken diskuteras frågor som:  Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter? Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk? Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder? Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv? Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer? Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter? Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor?  Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller.  Nya resonemang och diskussioner har adderats kring:  ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag medier, postkolonialism och kosmopolitism förändrad konsumtion av nyheter online den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet.  Sagt om boken

Medielandskap & mediekultur (häftad)

I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier – på arbetet, i skolan och på fritiden – och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor. I boken diskuteras frågor som: Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter? Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk? Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder? Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv? Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer? Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter? Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor? Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller. Nya resonemang och diskussioner har adderats kring: ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag medier, postkolonialism och kosmopolitism förändrad konsumtion av nyheter online den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet. Sagt om boken"Det är dock inte enbart studenter som kan ha glädje och nytta av den, tvärtom torde boken vara både intressant och läsbar för en bred allmänhet. I dag är de flesta av oss genomsyrade av medier och behöver därför verktyg för att förstå vad denna nya mediala situation betyder för hur vi uppfattar oss själva och omvärlden – och inte minst hur vårt agerande påverkas. Sådana verktyg ger den här boken genom att på ett begripligt, men ändå gediget sätt diskutera olika perspektiv på vad medierna gör med oss och vad vi gör med dem. Här finns avsnitt om mediernas makt och ideologiproduktion, men också om hur vi som konsumenter använder dem för att skapa identitet och mening i våra liv. Dessutom ger den historiska genomgången djupare förståelse för medieteknikernas kognitiva betydelser". David Björklund, lektör, BTJ-häftet nr 7, 2017. Om författarnaStina Bengtsson, Göran Bolin, Michael Forsman, Sofia Johansson och Per Ståhlberg är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Peter Jakobsson är verksam i samma ämne vid Uppsala universitet. Format Häftad Omfång 264 sidor Språk Svenska Förlag Liber Utgivningsdatum 2022-11-11 Medverkande Stina Bengtsson Medverkande Michael Forsman Medverkande Peter Jakobsson Medverkande Sofia Johansson Medverkande Per Ståhlberg ISBN 9789147143559

Detaljer

Pris 445kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play