Vanliga frågor
Community-regler
Plick har och kommer alltid vara för dig – vi gör allt vi kan för att just du ska få den bästa möjliga upplevelsen av plattformen. Vi på plick vill att du ska känna dig trygg, ha kul och få ut det mesta av vår sociala marknadsplats vilket vi tror att vi kan åstadkomma genom följande riktlinjer. Låt oss hjälpa varandra att upprätthålla dessa och bli det community som alla andra ser upp till.
Riktlinjer
Sälj och köp tryggt
- Sälj och köp i plattformen, inte utanför. Det är endast när försäljningen görs i plick-appen som vi kan hjälpa till ifall något går snett!
- Hjälp oss att anmäla kopior och olagliga föremål
Ärlighet varar längst
- Var ärlig i dina annonser. Är det något köparen bör veta, let them know!
- Visa tydligt eventuella defekter på varan
Respekt mot alla
- Behandla andra som du hade velat bli behandlad
- Tänk på att använda ett vänligt språk
Andra riktlinjer
- Vi har nolltolerans när det gäller att erbjuda sexuella tjänster, eller att kommunicera på ett sexuellt explicit sätt mot någon.
- Vi tar bort alla olagliga föremål och/eller säljare associerade med föremål som droger, vapen och förfalskade (fake) föremål.
Hjälp oss hålla plick tryggt
Har du upplevt att någon brutit mot våra community regler? Berätta gärna det för oss.
Du anmäler genom att klicka på de 3 prickarna (…) i användarens profil, eller genom att gå till din egna profil → inställningar (⚙️) → support → annat → beskriv ärendet och länka användarens profil.
Hur fungerar marknadsföringar på plick?
Profilmarknadsföring
Marknadsför din profil för att få mer synlighet och fler följare. Lägg till en säljande text i beskrivningen för att få fler användare att besöka din profil.
Du aktiverar profilmarknadsföringen genom att gå in på din profil och klicka på "marknadsför din profil".
Ett dygn kostar 20 SEK, två dygn 30 SEK och en vecka 55 SEK.
Annonsmarknadsföringar
När du marknadsför en annons så hamnar den längre upp i populärflödet = syns av fler personer. En annonsmarknadsföring ökar dina chanser att sälja annonsen med hela 60%!
Om du går in på en av dina annonser kan du klicka på "marknadsför annons" för att pusha den till populärflödet.
En annonsmarknadsföring kostar 19 SEK.
Annonsförnyelse
När du förnyar en annons så hamnar den längst upp bland senast uppladdade annonser igen - det är som att ladda upp annonsen på nytt fast alla kommentarer och likes är kvar!
Om du går in på någon av dina aktiva annonser och scrollar längst ned hittar du en knapp för att förnya din annons.
Obs! När du boostar din annons eller profil så kommer det inte att visas i dina egna flöden. Där ser du endast annonser som är boostade av andra användare.
Det är aldrig tillåtet att sälja och/eller marknadsföra följande
- Märkeskopior, förfalskningar och andra kopior
- Objekt som kan väcka anstöt
- Tjänster
- Varor som inte innefattas av kategorierna kläder, skor, accessoarer, skönhet & parfym
- Begagnade underkläder
- Olagliga objekt
- Pornografiskt material
- Vapenrelaterade objekt
Plick förbehåller sig rätten att ta bort annonser som bryter mot ovanstående regler. I det fall annonsören betalat för en marknadsföring är plick ej skyldiga att återbetala pengarna då plattformens regler ej följts.
Finns det presentkort på plick?
Ja det finns det! Varför chansa på en random gåva när du kan säkra din drömpresent?
Du kan antingen ge bort det, eller använda det själv vid ett senare tillfälle, och alla presentkort är giltiga i 12 månader från köptillfället.
Hur funkar det då?
Du köper presentkortet från vår hemsida. Därifrån väljer du summa, betalar med Swish och därefter ett mail med all information.
Kan jag använda det på hela plicks utbud?
Det finns inga restriktioner. Go wild!
Hur fungerar presentkort?
Var köper jag presentkort?
Du kan för tillfället endast köpa presentkort på vår hemsida. Där betalar du enkelt med Swish och får en kod skickat till din email.
Hur använder jag presentkortet?
Du kan lägga till ett presentkort när du står i checkouten. Där skriver du in koden du fått, och summan som finns på presentkortet dras automatiskt av på ditt köp. Observera att presentkort för tillfället endast kan användas i appen.
Säljaren ber mig betala utanför plattformen
För din egna säkerhet rekommenderar vi alltid att du gör köp via plicks betallösning. Det är endast när betalningen sker via plick som vi kan erbjuda köparskydd och hjälpa ifall att något mot förmodan skulle gå fel.
Via plick får du även billigare frakt som alltid är spårbar. Dessutom kan du vara trygg med att pengarna är trygga hos oss tills att du fått hem varan. Om du gör en betalning direkt till säljaren utanför plicks betallösning (exempelvis via Swish) så täcks inte köpet av köparskyddet.
Du kan läsa mer om plicks köparskydd här.
När får jag betalt för min försäljning?
Vid köp via plicks betallösning så hjälper vi till med en säker transaktion så att pengarna betalas ut till säljaren först när vi ser att allt gått rätt till. Plick håller därför i pengarna under fraktens gång och utbetalningen görs till säljaren 24 timmar efter det att paketet hämtats ut av köparen.
Om det uppstår något problem med leveransen eller den levererade varan så kan utbetalningen bli pausad tills dess att vi har hanterat ärendet.
Vad är köparskydd och hur fungerar det?
Alla annonser som köps genom plicks betallösning har ett aktiverat köparskydd. Det innebär att plick hjälper dig som köpare med en reklamation och ersättning ifall något går fel med köpet enligt riktlinjerna nedan.
Köparskyddet hjälper dig om;
1. Något av följande har gått fel i frakten;
a) Varan har inte kommit fram på 2 veckor från att varan skickades
b) Varan har skadats i frakten så pass att det försämrat möjligheten att använda varan
2. Den mottagna varan är felaktigt beskriven. Läs mer om vad plick anser vara en felaktigt beskriven vara här
Krav för att köparskyddet ska vara giltigt;
1. Varan har köpts genom plicks betallösning
2. Felet rapporteras via köpets kvitto i appen
a) Om paketet tappats bort i frakten: Rapportera när paketet inte kommit fram på 2 veckor
b) Om varan har skadats i frakten: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på paketet och varan
c) Om den mottagna varan är felaktigt beskriven: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på varan
Hur appliceras köparskyddet?
Efter rapporteringen hanteras ärendet av support som också gör en bedömning om köparskyddsersättning är aktuellt.
Plick förbehåller sig rätten till att hantera ärendet enligt vad situationen gäller. Det kan innebära att varan kan skickas i retur till säljaren och att ersättningen betalas ut till köparen när detta är genomfört. I vissa fall ges även ersättning till köparen direkt.
Vilken ersättning får jag?
Köparskyddet fungerar likt en försäkring, därför betalas inte summan för själva köparskyddet tillbaka.
- Om varan skadats eller tappats bort under leveransen får du ersättning för annonspriset + frakt.
- Om du mottar en felaktigt beskriven vara får du ersättning för annonspriset.
För fullständiga villkor gällande köparskydd se terms & conditions här.
Vad händer om köparen inte hämtar ut paketet i tid?
En köpare kan begära förlängd tid för att hämta ut sitt paketet, det gäller oavsett om paketet skickats med Postnord eller Instabox. Mer information om hur man förlänger tiden för uthämtning hittar du i PostNord respektive Instaboxs app.
Plick lägger ansvaret hos köparen att hämta ut paketet inom avsatt tid/enligt leverantörens riktlinjer. Om det inte följs så kommer utbetalningen att göras till säljaren ändå. Det finns inte någon garanti för att säljaren får tillbaka sitt paket om det gått i retur.
Hur fungerar frakt på plick?
Hur bokar jag frakt i appen?
När en säljare laddar upp en annons på plick väljer personen själv vilka fraktalternativ som ska vara tillgängliga för köparen. När köparen gör ett köp betalar hen både för varan och fraktavgiften.
Såhär bokar du frakt:
→ Säljare publicerar vara med de fraktalternativ hen vill erbjuda
→ Köpare betalar för varan och det fraktalternativ hen väljer att använda
→ Säljare klickar på “boka frakt” i appen
→ Säljare lämnar in paketet enligt fraktalternativets instruktioner
Vilka fraktpartners kan jag välja?
Plick har samarbeten med två olika fraktbolag, Instabox och PostNord. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn för din försäljning.
Nedan följer även skriftlig information för hur de olika fraktsätten fungerar:
När du sålt en vara är det dags att boka frakt i plick-appen, det gör du såhär:
→ Gå till din profil
→ Klicka på "Min shop"
→ "Sålda varor"
→ Välj aktuell annons
→ Boka frakt
Instabox
Du får en länk via sms och mail från Instabox. I länken får du;
1. Tillgång till att boka lucka för att lämna in paketet (bokningen gäller i en timme)
2. En kod på fyra siffror och två bokstäver som du ska skriva på paketet (du behöver alltså inte skriva något namn eller adress)
PostNord
Du får en QR-kod på din kvittovy i plick-appen som du visar upp hos ditt ombud när du lämnar in ditt paket – du som säljare behöver alltså ingen adress eller stå för fraktavgift – detta är redan inkluderat i QR-koden.
Efter att du lämnat in ditt paket till den gällande fraktleverantören så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme, men det kan dröja lite längre för leveranser med Instabox. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.
Lycka till!
Hur gör jag ett köp på plick?
Hej & välkommen till plick!
Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta för dig som vill börja använda plick.
Köp & prisförslag
På plick kan du antingen köpa en vara genom att föreslå ett pris eller genom att köpa varan direkt via “Köp”-knappen på annonsen. Köparen betalar alltid för varan, köparskyddet och frakten.
Leverans & frakt
När du köpt en vara via “Köp”-knappen kommer säljaren få en notis. Därefter kommer säljaren att boka frakt via det valda fraktombudet. Innan du köper en vara är det viktigt att se till att du har rätt adress och namn i appen, annars kommer du inte kunna hämta ut din vara från ombudet. Den spårbara frakten är oftast billigare via plick än om köpet görs utanför appen.
Utbetalning & köparskydd
Säljaren får sin utbetalning 24 timmar efter det att du hämtat ut varan. Om plagget mot förmodan inte motsvarar beskrivningen är det viktigt att du rapporterar köpet via dess kvittosida senast 24 timmar efter det att du mottagit varan för att vi ska kunna göra en utredning, samt för att köparskyddet ska gälla. För mer information om plicks köparskydd -> Gå till din profil -> Inställningar (Kugghjulet i det övre högra hörnet) -> Gå till "FAQ" -> Läs mer under "Sälja på plick"
Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.
FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan också alltid kontakta vår support om du har en fråga om ett köp eller andra frågor om plick.
Stay safe 💛
/team plick
Vad anser plick vara en felaktigt beskriven vara?
Plicks köparskydd finns till för att skapa en tryggare plattform för både köpare och säljare. Nedan följer riktlinjer för hur plick bedömer en felaktigt beskriven vara.
Det är en felaktigt beskriven vara om:
- Varan du köpt har tydliga defekter som inte kommer från normalt slitage och som inte framgått på bilder/i beskrivning/i chatten. Exempelvis: Stora hål, fläckar (som inte går bort i tvätten), spricka eller läckage.
- Varan du köpt saknar delar som utlovats i annonsen
- Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven färg
- Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven storlek
Det är INTE en felaktigt beskriven vara om:
- Varan du mottar inte passar/sitter som förväntat, fel på passform/storleksavvikelse
- Varan du mottar har fel färgnyans
- Varan du mottar har defekter som framgått av bilder/beskrivning/kommunikation i chatten
- Varan inte är tillåten att säljas enligt plicks community guidelines. T.ex. elektronik, droger, vapen och märkeskopior
Hur väljer jag utbetalningsmetod?
För att kunna få dina pengar utbetalda från dina försäljningar på plick så behöver du välja en utbetalningsmetod. Plick erbjuder tre typer av utbetalningsmetoder: Swish, banköverföring eller ett Rocker-kort.
Swish (rekommenderat)
Du registrerar ditt telefonnummer och får dina utbetalningar direkt på Swish. Tänk på att swishnumret måste höra till samma personnummer som du verifierat ditt plick-konto med.
Banköverföring
Koppla valfritt bankkonto och få dina pengar utbetalda inom 1-3 bankdagar.
Rocker-kort
Vi erbjuder även utbetalning via vår betalpartner Rocker. För att använda den här metoden behöver du skaffa ett Rocker-kort. Det gör du enkelt via Rockers app. Pengarna överförs då direkt till ditt digitala Rocker-kort.
Hur kopplar jag en utbetalningsmetod?
1. Gå till din profil →
2. Min shop →
3. Tryck på ”Lägg till” vid utbetalningsmetod.
4. Legitimera dig med Bank-ID mot Rocker. Om det inte fungerar kan det bero på att du har ett begränsat BankID. Kontakta din bank för vidare frågor, eller be en målsman att verifiera sig på ditt konto.
5. Du kan nu välja vilken utbetalningsmetod du vill använda.
När uppdateras leveransstatusen för mitt paket?
När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.
Ibland tar det lite längre tid än vanligt för statusen att uppdateras korrekt i appen. Avvakta några timmar och se om den ändras korrekt, skulle den ändå inte uppdateras kan du kontakta vår support.
Hur verifierar jag mig?
För att välja utbetalningskonto måste du först verifiera din identitet. Du verifierar dig enkelt och smidigt via BankID (vi kommer automatiskt be dig att göra det vid din första försäljning).
Lyckas du inte verifiera dig med BankID?
Om du inte lyckas verifiera dig med ditt BankID uppmanar vi dig att låta en målsman verifiera sig på ditt konto. Om du är under 18 år kan det vara så att du har ett säkerhetsID, då kan en målsman kontakta din bank för att skaffa ett utökat BankID.
Skulle du ändå ha problem så kan du rapportera ärendet till vår support så hjälper de dig vidare. Beskriv ditt problem så utförligt som möjligt, så kommer vi kunna hjälpa dig snabbare.
Jag vill känna mig trygg när jag handlar på plick. Vad är era bästa tips?
1. Dela aldrig personuppgifter. Dela inte telefonnummer, mailadress, lösenord eller annan betalinformation med andra användare.
2. Handla alltid via plick. Använd “Köp” eller “Prisförslag”-knapparna för att skydda dina uppgifter och ta del av köparskyddet. Om du handlar via plick så betalas inte pengarna ut till säljaren förrän du fått din vara. Köparskyddet gör även att du är skyddad om något skulle gå fel.
3. Klicka inte på konstiga länkar. Var försiktig! Vissa försöker luras och är väldigt bra på att efterlikna andra plattformar såsom vår egen eller Postnords hemsida. Läs därför alltid igenom all information noggrant och lämna aldrig appen för att genomföra betalning.
4. Stanna i appen. Vi skulle aldrig uppmanna dig att genomföra ett köp eller sälj utanför appen. Och aldrig någonsin skulle vi fråga dig om personuppgifter via privata meddelanden, SMS eller per mail.
5. Märkeskläder. Be om att få se originalkvitton eller andra former av bevis på dyrare varor. Är varan väldigt billig jämfört med andra likadana varor så är det nog för bra för för att vara sant. Om säljaren stressar dig att genomföra affären eller om säljaren ber dig att swisha utanför appen innan varan är skickad ska du vara på din vakt.
Hur säljer jag en vara på plick?
Hej & välkommen till plick!
Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta när man ska börja sälja hos oss.
Köp & prisförslag
På plick kan du antingen få en vara såld genom att en köpare kommer med ett prisförslag som du accepterar, eller att en köpare köper din vara direkt via “Köp”-knappen. Köp som sker via vår plattform är bindande och måste fullföljas.
Kom igång med plick
Kom igång med "Köp"-funktionen & verifiera med BankID såhär:
-> Gå till din profil
-> Min shop
-> Lägg till utbetalningsmetod
-> Verifiera med BankID.
Har du problem med att verifiera ditt konto rekommenderar vi att du kontaktar din hembank och skaffar ett utökat BankID. Är du under 18 år kan du fråga en målsman om hen kan legitimera sig åt dig genom att koppla sitt BankID till ditt plick-konto.
Boka frakt & skicka varan
När du sålt en vara är det dags att boka frakten. Kom ihåg att frakten alltid är betald av köparen vid köptillfället. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn. Det enda du behöver göra är att följa instruktionerna för valt fraktalternativ.
Utbetalningar
Plick startar en utbetalning 24 timmar efter att köparen hämtat ut sin vara. Pengarna ligger tryggt hos oss tills dess. Du har sju dagar på dig att posta paketet innan köpet avbryts. Om köparen inte hämtar ut sitt paket inom den angivna tiden kommer paketet att skickas i retur till säljaren. Försäljningen anses då vara avslutad och pengarna betalas ut till säljaren.
Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.
FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan alltid kontakta vår support om du har en fråga om en försäljning, eller andra frågor om plick. Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar!
Stay safe 💛
/team plick
Behöver jag dela med mig av min email eller telefonnummer till köpare?
På plick behöver du aldrig dela dina kontaktuppgifter till köpare. Du kan känna igen en bedragare genom att de ofta försöker få dig att slutföra transaktionen utanför appen genom att skicka länkar via SMS eller email för att kringgå appens betallösning. Plick kommer aldrig att kontakta dig utanför appen för att du ska kunna ta emot dina pengar.
Alla verifieringar med BankID görs mot vår betalpartner RockerAB. Står inte de som mottagare borde du kontakta oss innan signering.
Säljaren har ej skickat varan och slutat svara. Vad gör jag?
Det är inga problem! Ge säljaren några dagar på sig att hinna hantera försäljningen. Pengarna ligger hos oss tills varan skickats iväg och betalas först då ut till säljaren.
Om du har betalat via plick har säljaren alltid 7 dagar på sig att skicka varan, annars avbryts köpet och du blir automatiskt återbetalad den 8:e dagen efter köpet gjorts.
Om du inte köpt varan via plick så är vår rekommendation att polisanmäla händelsen. Mer information om hur du ska göra här: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Vad är DAC7?
Eu-direktiv DAC-7
Ny lag innebär att plick måste rapportera in uppgifter till Skatteverket
Vad är nytt?
Från och med den 1 januari 2023 är plick, och andra marknadsplatser i EU, skyldiga att rapportera in uppgifter till Skatteverket om användare som säljer saker via marknadsplatsen. Rapporteringen har inte någon påverkan på din skyldighet att skatta. Det förändrar inte heller reglerna för hur inkomster från plattformar ska beskattas. Läs mer längre ned.
Påverkar det här mig?
Rapportering kommer bara att ske av säljare som använt plicks betaltjänster. Exempel på sådana tjänster är frakt med köparskydd, vilket innefattar köp som gjorts via "Köp"-knappen eller "Prisförslag"-knappen.
Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket.
Vilka uppgifter kommer att delas med Skatteverket?
För den som berörs av rapporteringen kommer vi att skicka in uppgifter om:
- Säljarens identitet - baserat på de uppgifter vi får när användarens identitet verifieras i samband med att du använder våra betaltjänster
- Säljarens hemadress
- I vilket land säljaren har sin hemvist
- Antal transaktioner som säljaren gjort under året
- Hur mycket ersättning som betalats ut till säljaren under året
- Eventuella avgifter som marknadsplatsen har tagit ut av säljaren i samband med dessa transaktioner
Om vi har tillgång till ytterligare uppgifter, tex till vilket bankkonto som säljaren fått utbetalningar till, kommer även den uppgiften att delas med Skatteverket.
Uppgifterna skickas till Skatteverket en gång om året. I samband med rapportering, som sker i januari med start i januari 2024, kommer vi att skicka ut information till de användare vars uppgifter delats med Skatteverket.
Hur påverkar det här min skatt?
Det är viktigt att veta att vår rapportering till Skatteverket inte behöver betyda någonting för din skyldighet att betala skatt. De nya reglerna om rapportering innebär inte någon förändring av reglerna för hur dina inkomster ska beskattas.
Precis som tidigare behöver du följa de regler som gäller för beskattning av de inkomster du får från att sälja via plattformar som plick. Det betyder att du även i fortsättningen kan behöva deklarera inkomster som du fått från att sälja varor via plick och betala skatt för dessa inkomster.
När behöver jag betala skatt på försäljning av varor?
Försäljning av varor som du haft för personligt bruk, till exempel kläder, smycken etc, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Om du säljer varor regelbundet ska du dock redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattningen är. Läs mer hos Skatteverket.
Hur förhåller sig rapporteringen till GDPR?
De nya reglerna ger plick en rättslig skyldighet att dela uppgifter om vissa användare med Skatteverket. Det är den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för detta ändamål.
Vi har en rättslig skyldighet att spara uppgifter om dina transaktioner för att kunna göra rapporteringen till Skatteverket. Det innebär att även om du raderar ditt konto kommer plick att behöva spara de uppgifter vi behöver för att kunna fullgöra vår skyldighet att rapportera dina transaktioner till Skatteverket.
Vad gäller om jag har sålt saker åt någon annan?
Vi kommer att rapportera den som vi kan identifiera har använt våra tjänster för att sälja varor. Om du säljer saker åt någon annan och inte själv får behålla inkomsterna, rekommenderar vi dig att dokumentera det, till exempel genom att skriva ett avtal med den du säljer saker åt, så att du kan visa upp det om Skatteverket begär att du ska skatta för sådana inkomster.
Var kan jag läsa mer?
Om du har mer frågor om vad de nya reglerna innebär kan du läsa mer på Skatteverkets hemsida.
Hur ska jag beskriva skicket på min vara?
Alla annonser på plick har ett angivet skick. När en säljare lägger upp en vara fyller den alltid i varans skick enligt följande skickgradering:
Nytt skick
En vara i nytt skick har inga tecken på användning. Varan är i originalförpackning eller har kvar prislapp. Om defekter förekommer har de ej erhållits vid användning.
Mycket bra skick
En vara i mycket bra skick bedöms vara använd en eller ett fåtal gånger och har ett mycket bra helhetsintryck. Varan kan ha mycket små defekter från användning, vilka kan ses vid noga inspektion.
Bra skick
En vara i bra skick har tecken på användning men har varit väl omhändertagen. Varan kan ha små defekter från användning som inte påverkar helhetsintrycket eller funktionen.
Acceptabelt skick
En vara i okej/ acceptabelt skick har använts flitigt och defekter från användning förekommer. Varan är fortfarande funktionell för sitt ursprungssyfte men upplevs som använd.
Dåligt skick
En vara i dåligt skick har omfattande defekter. Varan har allvarligt slitage eller skador och kanske inte är lämplig för vanligt bruk utan omfattande reparationer.
Återvinning
En vara som inte kan användas i originalsyfte trots reparation eller kemtvätt anses vara återvinning.
Hur fungerar returer/reklamationer?
Har jag rätt att returnera min vara?
När man köper en vara via plicks betallösning är man alltid skyddad av plicks köparskydd.
Om en köpare ångrar sitt köp efter att ha mottagit sin vara har köparen inte rätt att göra en retur. Om en köpare däremot mottar en vara med tydliga defekter kan plick erbjuda personen att göra en reklamation som en del av köparskyddet. Läs mer om plicks köparskydd här.
Reklamationer
Om varan är defekt enligt köparskyddets riktlinjer så har köparen rätt att utnyttja köparskyddet. För att utnyttja köparskyddet behöver man göra en rapportering via kvittot i appen, samt skicka med bilder på varan som mottagits. Defekterna på varan måste vara mycket tydliga. Vår support gör sedan en bedömning av ärendet.
Om ärendet är täckt av köparskyddet kommer vår support hjälpa köparen att göra en reklamation. Personen kommer då få en QR-kod med en returfraktssedel skickad till sig så att paketet kan returneras till säljaren. Pengarna återbetalas till köparen efter att returen kommit tillbaka och hämtats ut av säljaren.
Hur fungerar “Köp”-knappen?
“Köp”-knappen innebär att det är möjligt för en användare att köpa en vara direkt utan att ta kontakt med säljaren. Annonsen publiceras med ett bestämt pris som säljaren är villig att sälja den för.
Om en användare genomför ett köp via den här metoden så är säljaren skyldig att slutföra köpet, det vill säga, boka frakt och skicka iväg varan till köparen.
Hur fungerar “Prisförslag”-funktionen?
“Prisförslag” innebär att en köpare har möjlighet att lämna ett prisförslag som en säljare sedan kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som en säljare accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt. Prisförslag är inte bindande.
Prisförslag är alltid aktiverat för alla annonser och går inte att inaktivera.
Hur fungerar Bundles?
Att skapa en Bundle är ett smidigt sätt att köpa flera varor från en och samma säljare. Köparen betalar endast en fraktkostnad per Bundle. Funktionen bidrar också till en minskad miljöpåverkan eftersom köpet endast kräver en leverans, trots att du köper flera plagg.
Köpa en bundle
1. Klicka på ”Handla” på säljarens profilsida.
2. Därefter klickar du på ”Lägg till” på de varor som du vill köpa.
3. När du valt dina varor trycker du på ”Nästa”. Då kommer du få upp ett alternativ där du antingen kan föreslå ett pris för dina valda varor, eller köpa varorna direkt för deras ursprungliga pris. Därefter checkar du ut via plick, precis som vanligt.
4. När köpet har gått igenom kan du följa varornas status via ”Min shop” på profilsidan.
Leveranskostnaden beror på antalet varor, deras storlek och vikt. Du kommer se den beräknade leveranskostnaden i en summering i checkouten innan du slutför ditt köp.
Vad finns det för fördelar med att sälja via plicks betallösning?
När du köper och säljer second hand varor via plick är det lika enkelt som hos vilken e-handel som helst. Om du köper eller säljer via plick så är transaktionen säker.
Fördelar för köpare
Köpare gynnas alltid av att handla via plicks betallösning. Genom vår integrerade köp- & sälj-lösning får du billigare frakt, köparskydd, samt säkrare transaktioner (vilket minskar risken för att bli lurad).
Köparskyddet baseras på varans pris och gör det tryggt för dig att handla på plick. Det innebär att du som köpare har en återbetalningsgaranti om något skulle gå fel. Läs mer om plicks köparskydd här.
Fördelar för säljare
Plicks betallösning gör det smidigt och enkelt att sälja på appen. Frakten betalas alltid av köparen - och bokas enkelt av säljaren via kvittot efter att köpet gått igenom. Pengarna hanteras dessutom av plick via Rocker för bådas trygghet.
Vilka varor får inte säljas på plick?
Stötande och Kränkande Innehåll
Annonser som kan verka stötande eller kränkande för folkgrupper eller individer är inte tillåtna. Detta inkluderar bilder av kränkande, stötande eller uppseendeväckande karaktär.
Underkläder
Bilder på människor som visar underkläder är inte tillåtna.
Piratkopior & Förfalskningar
Annonsering av piratkopior och förfalskningar är förbjuden. Detta är olagligt och kan leda till straffansvar och skadeståndsskyldighet. Säljare av märkesprodukter ansvarar för att varan är original.
Trycksprayflaskor
Sprayflaskor som hårspray och deodoranter är inte tillåtna. De utgör en brandfara, knapparna går ofta sönder, och det är svårt att avgöra hur mycket produkt som finns kvar.
Intimprodukter
Intimprodukter är inte tillåtna att sälja. Det utgör en hälsorisk att dela.
DIY smink/hudvård
Produkter för gör-det-själv smink och hudvård är förbjudna. Det utgör en hälsorisk att använda.
Receptbelagda & Utgångna produkter
Inga produkter som kräver recept eller är utgångna får säljas. Det utgör en hälsorisk att använda.
Kosttillskott
Kosttillskott är inte tillåtna inom skönhetskategorin. Det utgör en hälsorisk att dela.
Träningsrelaterade tillskott
Träningsrelaterade tillskott som proteinpulver, kreatin, eller gainer är förbjudna. Det utgör en hälsorisk att dela.
THC/CBD oljor
Produkter som innehåller THC eller CBD oljor är inte lagligt och får därför inte säljas.
Måste kunna uppskatta ungefärlig mängd
Produkter måste vara förpackade på ett sätt som gör det möjligt att uppskatta den ungefärliga mängden av innehållet.
Konkreta exempel på otillåtna annonser:
● Förfalskade föremål & piratkopior
● Elektronik
● Objekt som kan förolämpa
● Tjänster
● Underkläder
● Pornografiskt material
● Vapenrelaterade objekt
● Alkohol och Droger
● Drop-shipping
● Möbler
● Prenumerationer/Konton
● Biljetter av diverse slag
● Andra olagliga objekt
Varför är dessa produkter förbjudna att sälja?
Dessa riktlinjer säkerställer konsumentsäkerhet och följer lagliga riktlinjer samt kvalitetsstandarder. Sprayflaskor utgör brandfara och är svåra att hantera säkert. Receptbelagda produkter och kosttillskott kräver professionell övervakning och säkerhetskontroller som inte kan garanteras via plattformen. Förfalskade produkter bryter mot immateriella rättigheter och kan vara skadliga.
Hur ska en annons på plick vara utformad?
En annons som publiceras på plick måste ha bilder som säljaren har fotat själv. Det är exempelvis inte tillåtet att använda produktbilder från originalsäljarens hemsida. Om annonsen har en beskrivning och taggar så måste dessa spegla varan som säljs i annonsen. Det är exempelvis inte tillåtet att använda taggar med varumärken som inte speglar den faktiska varan i annonsen. Detta för att inte köparen ska bli lurad.
Vad händer om jag annonserar en otillåten produkt eller inte har utformat min annons korrekt?
Om en otillåten produkt upptäcks, kommer annonsen att tas bort omedelbart. Upprepade överträdelser kan leda till permanent avstängning av ditt konto.
Hur vet jag om en produkt är tillåten att sälja?
Kontrollera alltid produktens typ och innehåll mot vår lista över förbjudna produkter. Om du är osäker, kontakta supporten för vägledning innan du annonserar varan till försäljning.
Vem kan jag kontakta om jag har frågor?
Om du har frågor eller behöver ytterligare information, vänligen kontakta vår support. Vi är här för att hjälpa dig att följa reglerna och säkerställa en trygg och säker marknadsplats för alla.
Är det gratis att sälja på plick?
Ja, absolut! Det kostar ingenting att ladda upp annonser på plick. Vi tar heller inte ut några säljaravgifter när man sålt en vara.
Hur kan jag se mer specifika uppdateringar om leveransen?
Det är endast de viktigaste statusarna för leveransen som visas i plick-appen. För att kunna se mer specifika detaljer om var leveransen är så hänvisar vi dig till gällande fraktleverantörs app/hemsida.
Vad är de bästa säljtipsen för plick?
1. Prissätt rätt.
Priset är alltid, alltid, alltid avgörande. Kolla in andra marknadsplatser och räkna ut snittet för liknande annonser till din vara och lägg dig under det. Hellre ett sälj än inga pengar alls!
2. Följ fotoguiden.
Du vet det gamla talesättet, “1 bild säger mer än 1000 ord” - det stämmer. Kika in guiden här.
3. Sälj via plick.
När du säljer via plick så ger köparen en känsla av trygghet då även vi kan hjälpa om något går fel. Dessutom är det smidigare och billigare att boka frakt. Med "Köp"-knappen aktiverad når du även fler potentiella plickare.
4. Timing.
Det finns flest spekulanter på Uggs när snön nalkas och flest på linnebyxor när våren närmar sig. Dock, med det sagt, är det många köpare som vill göra kap när andra väntar på rätt säsong.
5. Var detaljrik.
Inkludera saker som skick, mått, passform, material så att köparen inte behöver ställa frågan. Att skriva en något lockande annonsbeskrivning och att använda sig av hashtags har också visat sig vara ett vinnande koncept.
Vad är tillåtet att sälja?
Plick tillåter endast annonsering av kläder, skor, accessoarer, skönhet, böcker & parfymer där annonserna består av endast egentagna bilder, dvs inga bilder från andra webbutiker.
Vi förbehåller oss rätten att ta bestämma vad som är en giltig annons samt om/när vi bestämmer att ta bort annonsen från plattformen. Kom ihåg – ärlighet varar längst!
Hur lång tid tar det att få mitt paket?
Säljaren har alltid 7 dagar på sig att skicka paketet från att köpet har gjorts. Efter det brukar varan vanligtvis levereras med posten inom 1-3 dagar.
Om säljaren inte skickar paketet inom den tidsramen kommer pengarna återbetalas till köparen. Det görs automatiskt via plicks betallösning.
Hur ändrar jag min leveransadress?
För att lägga till eller ändra din leveransadress gör du följande:
→ Gå till din profil
→ Tryck på "Inställningar"
→ Tryck på "Verifiering, utbetalning & leverans"
→ Tryck på "Leveransadress"
För leveranser där frakten redan är bokad så räcker det inte med att uppdatera din leveransadress enligt ovan. I det fallet behöver du kontakta gällande fraktpartner eller plicks support för att få hjälp att ändra leveransadressen för den leveransen.
Hur ser plick på säkerhet?
För oss på plick är din trygghet en stor prioritet - vi värnar om att du ska känna dig säker och bekväm oavsett om du säljer eller köper varor, genom vår app. Det är en väldigt hög ambition då det sker fler och fler brott på nätet men vi jobbar konstant med att automatisera och förbättra våra system för att snabbare samt mer effektivt kunna identifiera och ta bort annonser och/eller användarprofiler som missbrukar plick samt utvecklar tekniska lösningar för en trygg handel online.
Skulle vårt system inte fånga oönskat beteende så erbjuder vi även support där du kan kontakta oss när som helst på dygnet och förvänta dig ett svar inom 3-7 arbetsdagar, även under helg. Det är viktigt att vi tar hjälp av varandra för att skydda de goda plickarna i vårt community och uppmanar därför dig att skriva till supporten om du känner dig utsatt för hat/diskriminering, upplever användaren att vara oseriös, eller bara om du har frågor/funderingar som du inte fått svar på via vår FAQ.
Vi vill också uppmana alla som använder plick att sprida ordet och utbilda varandra i vad en säker handel online mellan privatpersoner är och har ett väldigt nära samarbete med polis och myndigheter om det skulle röra sig om ett bedrägeri.