Hur fungerar returer/reklamationer?
Har jag rätt att returnera min vara?
När man köper en vara via plicks betallösning är man alltid skyddad av plicks köparskydd.
Om en köpare ångrar sitt köp efter att ha mottagit sin vara har köparen inte rätt att göra en retur. Om en köpare däremot mottar en vara med tydliga defekter kan plick erbjuda personen att göra en reklamation som en del av köparskyddet. Läs mer om plicks köparskydd här.
Reklamationer
Om varan är defekt enligt köparskyddets riktlinjer så har köparen rätt att utnyttja köparskyddet. För att utnyttja köparskyddet behöver man göra en rapportering via kvittot i appen, samt skicka med bilder på varan som mottagits. Defekterna på varan måste vara mycket tydliga. Vår support gör sedan en bedömning av ärendet.
Om ärendet är täckt av köparskyddet kommer vår support hjälpa köparen att göra en reklamation. Personen kommer då få en QR-kod med en returfraktssedel skickad till sig så att paketet kan returneras till säljaren. Pengarna återbetalas till köparen efter att returen kommit tillbaka och hämtats ut av säljaren.