Vad är köparskydd och hur fungerar det?

Alla annonser som köps genom plicks betallösning har ett aktiverat köparskydd. Det innebär att plick hjälper dig som köpare med en reklamation och ersättning ifall något går fel med köpet enligt riktlinjerna nedan.

Köparskyddet hjälper dig om;
1. Något av följande har gått fel i frakten;
a) Varan har inte kommit fram på 2 veckor från att varan skickades
b) Varan har skadats i frakten så pass att det försämrat möjligheten att använda varan
2. Den mottagna varan är felaktigt beskriven. Läs mer om vad plick anser vara en felaktigt beskriven vara här

Krav för att köparskyddet ska vara giltigt;
1. Varan har köpts genom plicks betallösning
2. Felet rapporteras via köpets kvitto i appen
a) Om paketet tappats bort i frakten: Rapportera när paketet inte kommit fram på 2 veckor
b) Om varan har skadats i frakten: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på paketet och varan
c) Om den mottagna varan är felaktigt beskriven: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på varan

Hur appliceras köparskyddet?
Efter rapporteringen hanteras ärendet av support som också gör en bedömning om köparskyddsersättning är aktuellt.

Plick förbehåller sig rätten till att hantera ärendet enligt vad situationen gäller. Det kan innebära att varan kan skickas i retur till säljaren och att ersättningen betalas ut till köparen när detta är genomfört. I vissa fall ges även ersättning till köparen direkt.

Vilken ersättning får jag?
Köparskyddet fungerar likt en försäkring, därför betalas inte summan för själva köparskyddet tillbaka.
- Om varan skadats eller tappats bort under leveransen får du ersättning för annonspriset + frakt.
- Om du mottar en felaktigt beskriven vara får du ersättning för annonspriset.

För fullständiga villkor gällande köparskydd se terms & conditions här.

Alla vanliga frågor