Hur säljer jag en vara på plick?
Hej & välkommen till plick!
Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta när man ska börja sälja hos oss.
Köp & prisförslag
På plick kan du antingen få en vara såld genom att en köpare kommer med ett prisförslag som du accepterar, eller att en köpare köper din vara direkt via “Köp”-knappen. Köp som sker via vår plattform är bindande och måste fullföljas.
Kom igång med plick
Kom igång med "Köp"-funktionen & verifiera med BankID såhär:
-> Gå till din profil
-> Min shop
-> Lägg till utbetalningsmetod
-> Verifiera med BankID.
Har du problem med att verifiera ditt konto rekommenderar vi att du kontaktar din hembank och skaffar ett utökat BankID. Är du under 18 år kan du fråga en målsman om hen kan legitimera sig åt dig genom att koppla sitt BankID till ditt plick-konto.
Boka frakt & skicka varan
När du sålt en vara är det dags att boka frakten. Kom ihåg att frakten alltid är betald av köparen vid köptillfället. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn. Det enda du behöver göra är att följa instruktionerna för valt fraktalternativ.
Utbetalningar
Plick startar en utbetalning 24 timmar efter att köparen hämtat ut sin vara. Pengarna ligger tryggt hos oss tills dess. Du har sju dagar på dig att posta paketet innan köpet avbryts. Om köparen inte hämtar ut sitt paket inom den angivna tiden kommer paketet att skickas i retur till säljaren. Försäljningen anses då vara avslutad och pengarna betalas ut till säljaren.
Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.
FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan alltid kontakta vår support om du har en fråga om en försäljning, eller andra frågor om plick. Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar!
Stay safe 💛
/team plick