Hur gör jag ett köp på plick?
Hej & välkommen till plick!
Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta för dig som vill börja använda plick.
Köp & prisförslag
På plick kan du antingen köpa en vara genom att föreslå ett pris eller genom att köpa varan direkt via “Köp”-knappen på annonsen. Köparen betalar alltid för varan, köparskyddet och frakten.
Leverans & frakt
När du köpt en vara via “Köp”-knappen kommer säljaren få en notis. Därefter kommer säljaren att boka frakt via det valda fraktombudet. Innan du köper en vara är det viktigt att se till att du har rätt adress och namn i appen, annars kommer du inte kunna hämta ut din vara från ombudet. Den spårbara frakten är oftast billigare via plick än om köpet görs utanför appen.
Utbetalning & köparskydd
Säljaren får sin utbetalning 24 timmar efter det att du hämtat ut varan. Om plagget mot förmodan inte motsvarar beskrivningen är det viktigt att du rapporterar köpet via dess kvittosida senast 24 timmar efter det att du mottagit varan för att vi ska kunna göra en utredning, samt för att köparskyddet ska gälla. För mer information om plicks köparskydd -> Gå till din profil -> Inställningar (Kugghjulet i det övre högra hörnet) -> Gå till "FAQ" -> Läs mer under "Sälja på plick"
Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.
FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan också alltid kontakta vår support om du har en fråga om ett köp eller andra frågor om plick.
Stay safe 💛
/team plick