![](https://cdn.plick.es/profile_image/QqMgN/1732097808/w375_h375_q85.webp)
![](https://cdn.plick.es/item_image/Lvj40QaWpknPdJM35xrDZZmlYx9RNgVom86Dw1OG/w1125_q90.webp)
![](https://cdn.plick.es/item_image/Lvj40QaWpknPdJM35xrDZZmlYx9RNgVom86Dw1OG/w1125_q90.webp)
Konsumtionsbeskattning av digitala tjänster (häftad)
229,00 SEK
Förslag till förändringar av beskattning av digitala affärsmodeller har arbetats fram på både EU- och OECD-nivå. Huvudargumentet till förslagen är att nuvarande skattesystem är orättvist digitala företag anses betala mindre skatt än traditionella företag.Vilka rättviseskäl anges i förslagen och vad utgör en rättvis beskattning?Frågan om vad som utgör en rättvis beskattning av den digitala ekonomin har främst diskuterats utifrån en inkomstskatterättslig logik. I rapporten vidgar Pernilla Rendahl diskussionen genom att relatera bakomliggande skäl till förslagen till ett konsumtionsbeskattningsperspektiv, med huvudfokus på mervärdesbeskattning.Pernilla Rendahl är professor i skatterätt på Juridiska institutionen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. I sin kritiska analys närmar hon sig rättviseargumentet på ett sätt som lagstiftarna och skattebetalarna kan ha nytta av. Format Häftad Omfång 64 sidor Språk Svenska Förlag SNS Förlag Utgivningsdatum 2021-04-21 ISBN 9789188637376