Kategorier Varumärken

Design : en introduktion (häftad)

Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser.  John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks & Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«.  Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag).  Utgivna titlar i introduktionsserien: Design - en introduktion av John Heskett. Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.  Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke. Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma. Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.  Fotografi - en introduktion av Steve Edwards. Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland. Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold. Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt & Louise Wallenberg. Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011: Swedish Design History av Lasse Brunnström.    Format Häftad   Omfång 219 sidor   Språk Svenska   Förlag Raster förlag   Utgivningsdatum 2006-04-01   Medverkande Marianne Wijkmark   ISBN 9789187215728  . Böcker.
Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser.  John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks & Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«.  Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag).  Utgivna titlar i introduktionsserien: Design - en introduktion av John Heskett. Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.  Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke. Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma. Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.  Fotografi - en introduktion av Steve Edwards. Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland. Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold. Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt & Louise Wallenberg. Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011: Swedish Design History av Lasse Brunnström.    Format Häftad   Omfång 219 sidor   Språk Svenska   Förlag Raster förlag   Utgivningsdatum 2006-04-01   Medverkande Marianne Wijkmark   ISBN 9789187215728  . Böcker.

Design : en introduktion (häftad)

Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser. John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks & Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«. Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag). Utgivna titlar i introduktionsserien: Design - en introduktion av John Heskett. Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe. Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke. Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma. Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen. Fotografi - en introduktion av Steve Edwards. Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland. Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold. Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt & Louise Wallenberg. Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011: Swedish Design History av Lasse Brunnström. Format Häftad Omfång 219 sidor Språk Svenska Förlag Raster förlag Utgivningsdatum 2006-04-01 Medverkande Marianne Wijkmark ISBN 9789187215728

Detaljer

Pris 179kr
Storlek -
Kategori bocker

Ladda ner appen

Köp, sälj & upptäck med PLICK

Hur funkar Plick?

Hur köper jag på Plick?

Köp din nya outfit på Plick. Tänk på de där skorna eller den där klänningen du alltid drömt om men inte riktigt haft råd med. Börja med att skapa en profil. En sökning bort kanske du hittar drömplagget till en tiondel av priset. Vågar du chansa på att inte skapa ett konto?

1. Sök

Öppna dörren till 100- tusentals second handplagg

2. Snacka

Kom överrens med säljaren och plagget kan bli ditt på några sekunder!

3. Köp!

Hur säljer jag på Plick?

Sälj dina bortglömda favoriter i appen. Har du tänkt på alla gamla favoritplagg som hamnar längre och längre in i garderoben? Med Plick får du en chans att ge dem nytt liv och dessutom tjänar du en slant på det. Din garderob kan vara en guldgruva för någon annan!

1. Fota

Fota plagget på dig själv eller häng det på en galge.

2. Tagga

Beskriv ditt plagg och gör det tillgängligt för andra fashionistas

3. Sälj!

Hämta appen!

Hej!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play