![](https://cdn.plick.es/profile_image/QqMgN/1732097808/w375_h375_q85.webp)
![](https://cdn.plick.es/item_image/eqGwdPMpLz9rA4VNXY4EZ205aW1ROBno3Egv08Z6/w1125_q90.webp)
![](https://cdn.plick.es/item_image/eqGwdPMpLz9rA4VNXY4EZ205aW1ROBno3Egv08Z6/w1125_q90.webp)
Policyidéer för svensk skola (häftad)
239,00 SEK
Indikationerna på problemen i svensk skola är många. De sjunkande resultaten i jämförande internationella undersökningar är bara ett av dem. Allt fler lämnar skolan utan fullständiga betyg och likvärdigheten i svensk skola ifrågasätts. I denna forskningsrapport ger tre forskare från olika discipliner nationalekonomi, pedagogik och historia sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker. Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat. Rapporten avslutas med att de tre författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola. Författare är JAN-ERIC GUSTAFSSON, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, SVERKER SÖRLIN, professor i miljöhistoria, Kungliga Tekniska högskolan och JONAS VLACHOS, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet och affilierad forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Format Häftad Omfång 144 sidor Språk Svenska Förlag SNS Förlag Utgivningsdatum 2016-03-21 Medverkande Sverker Sörlin Medverkande Jonas Vlachos ISBN 9789186949778