Vanliga frågor

Hur verifierar jag mig?

För att välja utbetalningskonto måste du först verifiera din identitet. Du verifierar dig enkelt och smidigt via BankID (vi kommer automatiskt be dig att göra det vid din första försäljning).

Lyckas du inte verifiera dig med BankID?
Om du inte lyckas verifiera dig med ditt BankID uppmanar vi dig att låta en målsman verifiera sig på ditt konto. Om du är under 18 år kan det vara så att du har ett säkerhetsID, då kan en målsman kontakta din bank för att skaffa ett utökat BankID.

Skulle du ändå ha problem så kan du rapportera ärendet till vår support så hjälper de dig vidare. Beskriv ditt problem så utförligt som möjligt, så kommer vi kunna hjälpa dig snabbare.

Hur väljer jag utbetalningsmetod?

För att kunna få dina pengar utbetalda från dina försäljningar på plick så behöver du välja en utbetalningsmetod. Plick erbjuder tre typer av utbetalningsmetoder: Swish, banköverföring eller ett Rocker-kort.

Swish (rekommenderat)
Du registrerar ditt telefonnummer och får dina utbetalningar direkt på Swish. Tänk på att swishnumret måste höra till samma personnummer som du verifierat ditt plick-konto med.

Banköverföring
Koppla valfritt bankkonto och få dina pengar utbetalda inom 1-3 bankdagar.

Rocker-kort
Vi erbjuder även utbetalning via vår betalpartner Rocker. För att använda den här metoden behöver du skaffa ett Rocker-kort. Det gör du enkelt via Rockers app. Pengarna överförs då direkt till ditt digitala Rocker-kort.

Hur kopplar jag en utbetalningsmetod?
1. Gå till din profil →
2. Min shop →
3. Tryck på ”Lägg till” vid utbetalningsmetod.
4. Legitimera dig med Bank-ID mot Rocker. Om det inte fungerar kan det bero på att du har ett begränsat BankID. Kontakta din bank för vidare frågor, eller be en målsman att verifiera sig på ditt konto.
5. Du kan nu välja vilken utbetalningsmetod du vill använda.

När får jag betalt för min försäljning?

Vid köp via plicks betallösning så hjälper vi till med en säker transaktion så att pengarna betalas ut till säljaren först när vi ser att allt gått rätt till. Plick håller därför i pengarna under fraktens gång och utbetalningen görs till säljaren 24 timmar efter det att paketet hämtats ut av köparen.

Om det uppstår något problem med leveransen eller den levererade varan så kan utbetalningen bli pausad tills dess att vi har hanterat ärendet.