Hur fungerar frakt på plick?
Hur bokar jag frakt i appen?
När en säljare laddar upp en annons på plick väljer personen själv vilka fraktalternativ som ska vara tillgängliga för köparen. När köparen gör ett köp betalar hen både för varan och fraktavgiften.
Såhär bokar du frakt:
→ Säljare publicerar vara med de fraktalternativ hen vill erbjuda
→ Köpare betalar för varan och det fraktalternativ hen väljer att använda
→ Säljare klickar på “boka frakt” i appen
→ Säljare lämnar in paketet enligt fraktalternativets instruktioner
Vilka fraktpartners kan jag välja?
Plick har samarbeten med två olika fraktbolag, Instabox och PostNord. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn för din försäljning.
Nedan följer även skriftlig information för hur de olika fraktsätten fungerar:
När du sålt en vara är det dags att boka frakt i plick-appen, det gör du såhär:
→ Gå till din profil
→ Klicka på ”Min shop”
→ ”Sålda varor”
→ Välj aktuell annons
→ Boka frakt
Instabox
Du får en länk via sms och mail från Instabox. I länken får du;
1. Tillgång till att boka lucka för att lämna in paketet (bokningen gäller i en timme)
2. En kod på fyra siffror och två bokstäver som du ska skriva på paketet (du behöver alltså inte skriva något namn eller adress)
PostNord
Du får en QR-kod på din kvittovy i plick-appen som du visar upp hos ditt ombud när du lämnar in ditt paket – du som säljare behöver alltså ingen adress eller stå för fraktavgift – detta är redan inkluderat i QR-koden.
Efter att du lämnat in ditt paket till den gällande fraktleverantören så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme, men det kan dröja lite längre för leveranser med Instabox. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.
Lycka till!
Hur lång tid tar det att få mitt paket?
Säljaren har alltid 7 dagar på sig att skicka paketet från att köpet har gjorts. Efter det brukar varan vanligtvis levereras med posten inom 1-3 dagar.
Om säljaren inte skickar paketet inom den tidsramen kommer pengarna återbetalas till köparen. Det görs automatiskt via plicks betallösning.
När uppdateras leveransstatusen för mitt paket?
När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten. Ibland tar det lite längre tid än vanligt för statusen att uppdateras korrekt i appen. Avvakta några timmar och se om den ändras korrekt, skulle den ändå inte uppdateras kan du kontakta vår support.
Hur ändrar jag min leveransadress?
För att lägga till eller ändra din leveransadress gör du följande:
→ Gå till din profil i appen
→ Tryck på ”Inställningar”
→ Tryck på ”Verifiering, utbetalning & leverans”
→ Tryck på ”Leveransadress” och uppdatera adressen.
För leveranser där frakten redan är bokad så räcker det inte med att uppdatera din leveransadress enligt ovan. I det fallet behöver du kontakta gällande fraktpartner eller plicks support för att få hjälp att ändra leveransadressen för den leveransen.