Kategorier Varumärken

Hur funkar det med frakt på plick?

På plick erbjuder vi flera olika fraktalternativ för att du som användare ska kunna välja ett som passar just dig.

Då plick har avtal med respektive fraktbolag, innebär det att vi kan sätta egna och billigare fraktpriser – det gör att priset skiljer sig från den frakt som du som privatperson kan köpa hos ombud.

Hur bokar jag frakt i appen?

När en säljare laddar upp en annons hos oss väljer hen själv vilka fraktalternativ hen vill göra tillgängliga för köparen. När köparen gör ett köp betalar hen för både varan och fraktavgift.

Se process nedan:

→ Säljare publicerar vara med de fraktalternativ hen vill erbjuda

→ Köpare betalar för varan och det fraktalternativ hen väljer att använda

→ Säljare klickar på “boka frakt” i appen

→ Säljare lämnar in paketet enligt fraktalternativets instruktioner

När paketet lämnats in uppdateras statusen i appen normalt inom någon timme. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.

Vilka fraktalternativ använder ni?

De olika fraktalternativ vi erbjuder är; Postnord, Instabox och Early Bird. Nedan har vi listat hur alternativen fungerar så att du som säljare kan få en uppfattning om vilket som passar dig bäst.

Postnord: När du bokar frakt med Postnord så väljer du först storlek på paketet du ska skicka – detta kan vi alltid hjälpa till att justera i efterhand om du skulle välja fel.

Du mottar sedan en QR-kod som du visar upp hos ditt ombud när du lämnar in ditt paket – du som säljare behöver alltså ingen adress eller stå för fraktavgift – detta är redan inkluderat i QR-koden.

När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme – utbetalning görs i samband med att ditt paket skickas och detta kan ta 1-2 arbetsdagar.

Både säljare och köpa kan spåra paketet i appen på kvittosidan.

Instabox: När du som säljare sålt en vara är det dags att boka frakt i Plick-appen, därefter får du välja vilket skåp du vill skicka paketet ifrån. När du gjort ditt val meddelas Instabox och därefter får du en länk via sms och mail.

I länken får du:

  • Tillgång till att boka lucka för att lämna in ditt paket. Denna bokning gäller i en timme.
  • En kod med fyra siffror och två bokstäver som du ska skriva på paketet. (Du behöver alltså inte skriva adressuppgifter på paketet.)

Slutligen får du även ett sms och ett mail med en kod som du använder för att öppna den lucka som du bokat.

Early Bird: När du sålt en vara med Early Bird som fraktalternativ bokar du upphämtningen via en länk du får på sms.

Du packar ihop ditt paket och märker det med en kod du också får på sms. Bor du i lägenhet placerar du paketet utanför din ytterdörr, och bor du i radhus eller villa så placerar du paketet bredvid eller i din postlåda (tänk på att postlådan då måste vara olåst).

Leveransen sker under natten/tidig morgon i samband med att tidningen delas ut.

Hämta appen!

Hej kompis!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play