Vanliga frågor
Vad är Instabox Instant och hur fungerar det?
För att använda Instabox Instant måste du och säljaren ha valt samma Instabox-skåp för både avlämning och upphämtning. Alternativet för Instabox Instant kommer att visas för de annonser där säljaren har lagt till sina favoritskåp via fraktinställningarna i appen.
När du genomför ett köp med Instabox Instant som leveransalternativ kommer säljaren att lämna varan i ett Instabox-skåp som hen bokar via appen. När varan är inlämnad kommer du att få en notis om att du kan hämta ditt paket.
Instabox Instant erbjuder en smidigare leverans av varor, kortare väntetid och ett mer hållbart sätt att handla second hand. Plick är först ut att testa tjänsten tillsammans med Instabox.
Instabox kommer att genomföra stickprover löpande för att undersöka kvaliteten av paketen. Se till att alltid följa plicks guidelines för vad som får säljas och skickas via tjänsten här. Missbruk av tjänsten kommer att polisanmälas.
Hur aktiverar jag Instabox Instant som säljare?
Följ dessa steg för att erbjuda Instabox Instant som säljare
1. Välj några favoritskåp
I första steget väljer du vilka skåp du skulle kunna tänka dig att lämna dina sålda varor i. Förslagsvis ett par skåp som du ofta har vägarna förbi. Du lägger till dina favoritskåp under din profil -> inställningar -> Verifiering, utbetalning & frakt -> Instabox Instant.
2. Vi sköter resten!
När en köpare köper din vara och har en vald adress i närheten av några av dina favoritmarkerade skåp så kommer vi att visa Instabox Instant som alternativ vid checkout.
3. Efter att köp genomförts
Efter det att köparen betalat för varan & frakten kommer du få information om vilket av dina favoritmarkerade skåp du ska lämna din sålda vara i. Du har som vanligt sju dagar på dig att lämna in varan och när du väl lämnat in varan så får köparen en notis om att de nu kan hämta ut varan.
Hur fungerar frakt på plick?
Hur bokar jag frakt i appen?
När en säljare laddar upp en annons på plick väljer personen själv vilka fraktalternativ som ska vara tillgängliga för köparen. När köparen gör ett köp betalar hen både för varan och fraktavgiften.
Vilka fraktpartners kan jag välja?
Plick har samarbeten med tre olika fraktbolag, Instabox, Bring och PostNord. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn för din försäljning.
När du sålt en vara är det dags att boka frakt i plick-appen. Såhär bokar du frakt:
1. Gå till din profil
2. Klicka på "Min shop"
3. Klicka på "Sålda varor"
4. Välj aktuell annons
5. Boka frakt
Nedan följer även skriftlig information för hur de olika fraktsätten fungerar:
Instabox
Du får en länk via sms och mail från Instabox. I länken får du;
1. Tillgång till att boka lucka för att lämna in paketet (bokningen gäller i en timme)
2. En kod på fyra siffror och två bokstäver som du ska skriva på paketet (du behöver alltså inte skriva något namn eller adress)
Bring
Du får en BRING kod, till din mail eller i Bringappen.
1. Packa noggrant – använd gärna återvunnet emballage.
2. Se till att paketet följer de angivna måtten.
3. Skriv koden tydligt på paketet och ta bort gamla fraktuppgifter.
4. Lämna in paketet hos ett av Brings inlämningsställen.
Använd Bring-appen för att få en bekräftelse på att du lämnat in och kan spåra paketet. Paketet levereras till mottagarens närmaste utlämningsställe.
PostNord
Du får en QR-kod på din kvittovy i plick-appen som du visar upp hos ditt ombud när du lämnar in ditt paket – du som säljare behöver alltså ingen adress eller stå för fraktavgift – detta är redan inkluderat i QR-koden.
Efter att du lämnat in ditt paket till den gällande fraktleverantören så uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme, men det kan dröja lite längre för leveranser med Instabox. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.
Hur lång tid tar det att få mitt paket?
Säljaren har 7 dagar på sig att skicka paketet från att köpet har gjorts. Om inte säljaren har skickat paketet inom den tiden kommer du automatiskt bli återbetalad för köpet.
Normalt sett brukar varan levereras med vald fraktpartner inom 2-5 dagar efter att paketet lämnats in.
När uppdateras leveransstatusen för mitt paket?
När säljaren lämnat in sitt paket hos ett postombud uppdateras statusen för paketet i appen normalt inom någon timme. Både köpare och säljare kan sedan följa paketet via länken på kvittosidan i chatten.
Ibland tar det lite längre tid än vanligt för statusen att uppdateras korrekt i appen. Avvakta några timmar och se om den ändras korrekt, skulle den ändå inte uppdateras kan du kontakta vår support.
Hur ändrar jag min leveransadress?
För att lägga till eller ändra din leveransadress gör du följande:
→ Gå till din profil
→ Tryck på "Inställningar"
→ Tryck på "Verifiering, utbetalning & leverans"
→ Tryck på "Leveransadress"
För leveranser där frakten redan är bokad så räcker det inte med att uppdatera din leveransadress enligt ovan. I det fallet behöver du kontakta plicks support för att få hjälp att ändra leveransadressen för den pågående försändelsen.