Hur ser plick på säkerhet?
För oss på plick är din trygghet en stor prioritet – vi värnar om att du ska känna dig säker och bekväm oavsett om du säljer eller köper varor, genom vår app. Det är en väldigt hög ambition då det sker fler och fler brott på nätet men vi jobbar konstant med att automatisera och förbättra våra system för att snabbare samt mer effektivt kunna identifiera och ta bort annonser och/eller användarprofiler som missbrukar plick samt utvecklar tekniska lösningar för en trygg handel online.
Skulle vårt system inte fånga oönskat beteende så erbjuder vi även support där du kan kontakta oss när som helst på dygnet och förvänta dig ett svar inom 3-7 arbetsdagar, även under helg. Det är viktigt att vi tar hjälp av varandra för att skydda de goda plickarna i vårt community och uppmanar därför dig att skriva till supporten om du känner dig utsatt för hat/diskriminering, upplever användaren att vara oseriös, eller bara om du har frågor/funderingar som du inte fått svar på via vår FAQ.
Vi vill också uppmana alla som använder plick att sprida ordet och utbilda varandra i vad en säker handel online mellan privatpersoner är och har ett väldigt nära samarbete med polis och myndigheter om det skulle röra sig om ett bedrägeri.
Jag vill känna mig trygg när jag handlar på plick. Vad är era bästa tips?
1. Dela aldrig personuppgifter. Dela inte telefonnummer, mailadress, lösenord eller annan betalinformation med andra användare.
2. Handla alltid via plick. Använd “Köp” eller “Prisförslag”-knapparna för att skydda dina uppgifter och ta del av köparskyddet. Om du handlar via plick så betalas inte pengarna ut till säljaren förrän du fått din vara. Köparskyddet gör även att du är skyddad om något skulle gå fel.
3. Klicka inte på konstiga länkar. Var försiktig! Vissa försöker luras och är väldigt bra på att efterlikna andra plattformar såsom vår egen eller Postnords hemsida. Läs därför alltid igenom all information noggrant och lämna aldrig appen för att genomföra betalning.
4. Stanna i appen. Vi skulle aldrig uppmanna dig att genomföra ett köp eller sälj utanför appen. Och aldrig någonsin skulle vi fråga dig om personuppgifter via privata meddelanden, SMS eller per mail.
5. Märkeskläder. Be om att få se originalkvitton eller andra former av bevis på dyrare varor. Är varan väldigt billig jämfört med andra likadana varor så är det nog för bra för för att vara sant. Om säljaren stressar dig att genomföra affären eller om säljaren ber dig att swisha utanför appen innan varan är skickad ska du vara på din vakt.
Behöver jag dela med mig av min email eller telefonnummer till köpare?
På plick behöver du aldrig dela dina kontaktuppgifter till köpare. Du kan känna igen en bedragare genom att de ofta försöker få dig att slutföra transaktionen utanför appen genom att skicka länkar via SMS eller email för att kringgå appens betallösning. Plick kommer aldrig att kontakta dig utanför appen för att du ska kunna ta emot dina pengar.
Alla verifieringar med BankID görs mot vår betalpartner RockerAB. Står inte de som mottagare borde du kontakta oss innan signering.