Kategorier Varumärken

Kostar det något att sälja på plick?

Att sälja på plick är alltid helt gratis, och vi tar inte ut några avgifter av säljaren.

Hur säljer jag på plick?

plick fungerar som vilken marknadsplats som helst. Någon laddar upp en annons (gratis) och en en annan köper.

För att sälja en vara behöver du ladda ner appen och registrera ett konto. När det är gjort har du möjlighet att ladda upp dina varor på plattformen.

Det finns i nuläget två (2) sätt som annonser kan laddas upp på plick;

  1. Köp + Prisförslag. Du publicerar varan med ett bestämt pris som du är villig att sälja den för. En köpare kan även lämna ett prisförslag som du sen kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som du accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt vid check-out.
  2. Prisförslag. En köpare kan även lämna ett prisförslag som du sen kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som du accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt vid check-out.

Hur säljer och fraktar jag via plick?

Gör du betalningen via plick kommer automatiskt våra rabatterade fraktpriser visas för köparna. Du kan enkelt börja erbjuda dem genom legitimering med BankID.

Hur erbjuder jag köparskydd på mina varor?

Gör du dina försäljningar via plick, så erbjuder du automatiskt köparskydd till dina köpare. Då kan ni alltid få hjälp om till exempel paketet skulle tappas bort.

Hur får jag betalt?

När du som säljare vill ta emot en betalning för första gången behöver du verifiera dig med BankID. Detta sker redan vid annonsuppladdningen.

Det är endast om du är legitimerad som du kan sälja via plick och ta del av vår inbyggda betal- och fraktlösning. Med legitimering med BankID kan vi tillsammans med vår betalpartner Rocker veta vart pengarna ska bli utbetalda och för att vi ska kunna hjälpa vid eventuella fel.

Jag kan inte verifiera mig med mitt BankID

Om du inte lyckas legitimera dig med ditt BankID ber vi dig testa att låta en målsman verifiera sig på ditt konto. Om du är under 18 år kan du också kontakta din bank för att skaffa ett utökat BankID.

Du kan också rapportera ärendet till vår support så att vi kan hjälpa dig vidare.

För att rapportera ett fel, följ dessa steg;

Öppna appen och gå till din profil,

→ Inställningar (kugghjulet högst upp i högra hörnet),

→ FAQ

→ Scrolla ner til ”Kontakta oss”

→ Tryck på alternativet ”Annat”.

→ Välj sedan ”Annat” i listan för problem.

→ Beskriv ditt problem utförligt, och skicka in det till oss.

Min annons är såld. När får jag mina pengar?

När du sålt en vara via plicks betallösning får du en QR-kod/pin-kod beroende på val av frakttjänst. Pengarna betalas ut när du har lämnat in paketet och det registrerats hos valt postombud.

Swish som utbetalningsmetod
Pengarna betalas ut direkt när paketet registrerats hos postombud. Se nedan för vad som gäller vid varor över 500kr.

Rocker som utbetalningsmetod
Pengarna sätts in på ditt konto 1-3 bankdagar från att paketet har registrerats hos postombud.

Varor för över 500 kr
Om varan kostar mer än 500 kr betalas pengarna ut 24 timmar efter att köparen har fått paketet.

Om en vara har rapporterats
Om en vara har rapporterats fördröjs utbetalningen tills dess att ärendet har behandlats.

Jag har lämnat in paketet men mina pengar har ändå inte kommit?

Skulle du mot förmodan inte fått dina pengar utbetalda inom 3 bankdagar från det att du lämnat in din vara och scannat QR-koden, så uppmanar vi dig att kontakta vår support.

Vad är inte tillåtet att sälja?

Stötande och kränkande innehåll
Annonser som kan verka stötande eller kränkande för folkgrupper och/eller enskilda individer är inte tillåtna på plattformen. Bilder av kränkande, stötande eller uppseendeväckande karaktär tillåts inte.

Underkläder
Bilder på människor som visar underkläder är inte tillåtet.

Piratkopior och förfalskningar
Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och förfalskningar på plick. Sådan annonsering är olaglig och kan leda till straffansvar och skadeståndsskyldighet. När du säljer märkesprodukter ansvarar du för att varan är original.

Konkreta exempel på otillåtna annonser:

  • Förfalskade föremål och piratkopior
  • Elektronik
  • Objekt som kan förolämpa
  • Tjänster
  • Underkläder
  • Pornografiskt material
  • Vapenrelaterade objekt
  • Droger
  • Kosmetika/Parfymer
  • Alkohol
  • Drop-shipping
  • Möbler
  • Prenumerationer/Konton
  • Biljetter av diverse slag
  • Andra olagliga objekt

Vad är tillåtet att sälja?

Plick tillåter endast annonsering av kläder, skor och accessoarer där annonserna består av endast egentagna bilder, dvs inga bilder från andra webbutiker.

Vi förbehåller oss rätten att ta bestämma vad som är en giltig annons samt om/när vi bestämmer att ta bort annonsen från plattformen. Kom ihåg – ärlighet varar längst!

Jag har glömt mitt lösenord

Du kan återställa ditt lösenord via den här länken https://plick.se/password/reset

Om du fortfarande inte lyckas logga in på ditt konto kan du kontakta vår support på support@plick.se

Kan jag starta en budgivning?

Plick stödjer inte längre budgivningar. En köpare kan istället lämna ett prisförslag, som säljaren sedan kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som säljaren accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt vid check-out.

Vad erbjuder ni för olika utbetalningsmetoder på plick?

Vi erbjuder utbetalningar via Swish, banköverföring och Rocker-kort. Vi rekommenderar att användare kopplar sitt plick-konto till sin Swish, det är den smidigaste och snabbaste utbetalningsmetoden.

Swish (rekommenderat)
Vill du få dina utbetalningar direkt via Swish så registrerar du ditt personnummer och verifierar dig med BankID. Dina pengar swishas till det bankkonto som du har registrerat.

Banköverföring
Om du inte har Swish kan du koppla dina utbetalningar till ett utbetalningskonto. Med banköverföring överförs pengarna till din valda bank. Det tar cirka 1-3 bankdagar.

Rocker-kort
Vi erbjuder även utbetalning via vår betalpartner Rocker. För att använda den här metoden behöver du skaffa ett Rocker-kort. Det gör du enkelt via Rockers app.

Pengarna överförs till ditt digitala Rocker-kort i Rocker-appen. Du kan sedan betala med ditt Rocker-kort, exempelvis genom att blippa det i en matbutik. Du kan även överföra pengarna till ditt vanliga bankkonto vilket tar omkring 2-3 bankdagar.

Hur väljer jag utbetalningsmetod?

Du kopplar ditt konto genom att först gå in på appen i din mobil. Inne i appen kan du sedan koppla ditt bankkonto till ditt plick-konto på flera olika sätt – första gången du gör ett köp, första gången du säljer något eller innan du köper och/eller säljer något. Vill du göra det innan du köper och/eller säljer något följer du dessa steg:

1. Gå in på din profil →

2. Min shop →

3. Tryck på ”Lägg till” vid utbetalningsmetod.

4. Legitimera dig med Bank-ID mot Rocker, om det inte fungerar kan det bero på att du har ett begränsat BankID. Kontakta din bank för vidare frågor, eller be en målsman att legitimera sig på ditt konto.

5. Du kan nu välja vilken utbetalningsmetod du vill använda.

Alla köp görs via Swish med Rocker som mellanhand. Om du ska sälja något kommer du även behöva välja vilken typ av utbetalningsmetod du vill ha. Vi erbjuder Swish, banköverföring och Rocker-kort.

Vad tjänar jag på att boka frakt via plick?

Det är alltid köparen som betalar frakten, men den bokas av säljaren i appen. Paketet blir automatiskt spårningsbart, och inga adresser mellan köpare och säljare måste ges ut.

Processen blir därmed tryggare för alla parter. Fraktpriserna som visas i appen är framtagna i samarbete med våra fraktpartners – vilket gör det billigare att köpa frakt genom plick.

Vad innebär det att plick håller i pengarna tills dess att varan skickats?

Köp via plicks betallösning innebär att plick håller pengarna i tryggt förvar tills dess att säljaren har lämnat in/skickat paketet. Om varan kostar 500 SEK eller mer håller plick i pengarna i 24 timmar efter det att paketet hämtats ut av köparen. Om varan kostar under 500 SEK gäller följande:

Vid köp med PostNord:
Pengarna betalas ut till säljaren så fort paketet lämnats in och registrerats av ombudet.

Vid köp med Instabox:
Pengarna betalas ut till säljaren så fort paketet hämtats upp och registrerats av ombudet. Det kan ta några timmar, ibland t.o.m nästkommande dag, beroende på när paketet lämnats in i skåpet.

Hur får jag betalt?

När du som säljare vill ta emot en betalning för första gången behöver du verifiera dig med BankID. Detta kan du göra när du laddar upp din annons eller senare.

Det är endast om du är legitimerad som du kan sälja via plick och ta del av vår inbyggda betallösning. Detta för att vi tillsammans med vår betalpartner Rocker ska kunna veta vart pengarna ska bli utbetalda och för att vi ska kunna hjälpa vid eventuella fel.

Vilka är Rocker?

Rocker är ett svenskt bolag som hanterar betalningstransaktioner. Med Rockers hjälp kan plick hålla pengarna i tryggt förvar tills dess att varan är skickad eller överlämnad.

Det här resulterar i en säkrare marknadsplats för både säljare och köpare. Du kan läsa mer om Rocker här.

Jag har lämnat in paketet men mina pengar har ändå inte betalats ut?

För varor som kostar mer än 500 kronor påbörjas utbetalningen 24 timmar efter att köparen har mottagit varan.

Skulle du mot förmodan inte fått dina pengar utbetalda inom 3 bankdagar från det att du lämnat in din vara och scannat QR-koden, så uppmanar vi dig att kontakta vår support genom att rapportera ärendet i appen. Rapportera ärendet genom att gå in på din profil -> ”Min shop” -> ”Sålda varor” -> Klicka på rätt annons -> Scrolla ner till ”Rapportera”

Hur fungerar “Köp”-knappen?

“Köp”-knappen innebär att det är möjligt för en användare att köpa en vara direkt utan att ta kontakt med säljaren. Annonsen publiceras med ett bestämt pris som säljaren är villig att sälja den för.

Om en användare genomför ett köp via den här metoden så är säljaren skyldig att slutföra köpet, det vill säga, boka frakt och skicka iväg varan till köparen.

Hur raderar jag en annons?

→ Öppna appen och gå till din profil där du kan se dina annonser under fliken ”Säljer”.

→ Välj den annons som du vill radera.

→ Tryck på de tre prickarna i högra hörnet av annonsen.

→ Välj alternativet “Radera”.

Behöver jag dela med mig av min e-mail eller telefonnummer till köpare?

På plick behöver du aldrig dela dina kontaktuppgifter till köpare. Många bedragare vill ta dig ut från appen genom att skicka länkar via SMS eller email för att kringgå appens betallösning. Plick kommer aldrig att kontakta dig utanför appen för att du ska kunna ta emot dina pengar.

Alla verifieringar med BankID görs mot vår betalpartner RockerAB. Står inte de som mottagare borde du kontakta oss innan signering.

Hur fungerar “Prisförslag”-funktionen?

“Prisförslag” innebär att en köpare har möjlighet att lämna ett prisförslag som en säljare sedan kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som en säljare accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt. Prisförslag är alltid aktiverat för alla annonser och går inte att inaktivera.

Vad är köparskydd och hur fungerar det?

Alla annonser som köps genom plicks betallösning har ett aktiverat köparskydd.

Köparskyddet baseras på varans pris och gör det tryggt för dig att handla på plick. Det innebär att du som köpare har en återbetalningsgaranti om något skulle gå fel.

Köparskyddet hjälper dig om;

  • Din vara inte har kommit fram på 2 veckor från skickat paket.
  • Din vara har gått sönder i leveransen.
  • Varan du köpt har tydliga defekter som inte kommer från normalt slitage och som inte framgått på bilder/i beskrivning/i chatten. Exempel: Stora hål, fläckar som inte går bort i tvätten
  • Varan du köpt saknar delar som utlovats i annonsen.
  • Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven färg.
  • Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven storlek.

Vad ingår inte i köparskyddet;

  • Om varan du mottar inte passar/sitter som förväntat.
  • Om varan du mottar har defekter som framgått av bilder/beskrivning/kommunikation i chatten.
  • Om varan du mottar har fel färgnyans.
  • Om varan inte är tillåten att säljas enligt plicks community guidelines. T.ex. elektronik, droger, vapen och märkeskopior.

För att omfattas av vårt köparskydd måste du;

  • Följa plicks community guidelines
  • Ha köpt varan genom plicks betallösning
  • Rapportera felet på varan via kvittot i appen, inom 24h från mottaget paket.
  • Rapportera borttappat paket via kvittot i appen, inom 24h från att statusen på paketet inte uppdaterats, via trackinglänken hos den valda fraktleverantören på 7 dagar.
  • Vid bedrägeri, gör en polisanmälan och skicka in en kopia av gjord anmälan och ärendenumret till plick

Vad innebär en återbetalning?
Köparskyddet fungerar likt en försäkring, därför betalas inte summan för själva köparskyddet ut.

  • Om du mottar en felaktigt beskriven vara får du tillbaka annonspriset.
  • Om paketet du köpt försvinner i frakten får du tillbaka annonspriset + frakt.
  • Om du köpt en vara som aldrig skickas blir du återbetald på hela betalningen (ink köparskydd/frakt).

Efter rapportering hanteras ärendet av support som också gör en bedömning om köparskyddsersättning är aktuellt.

För fullständiga villkor gällande köparskydd se terms & conditions här.

Ladda ner appen

Sälj dina bortglömda favoriter i appen

Hämta appen!

Hej kompis!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play