Vanliga frågor

Hur säljer jag en vara på plick?

Hej & välkommen till plick!

Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta när man ska börja sälja hos oss.

Köp & prisförslag
På plick kan du antingen få en vara såld genom att en köpare kommer med ett prisförslag som du accepterar, eller att en köpare köper din vara direkt via “Köp”-knappen. Köp som sker via vår plattform är bindande och måste fullföljas.

Kom igång med plick
Kom igång med "Köp"-funktionen & verifiera med BankID såhär:
-> Gå till din profil
-> Min shop
-> Lägg till utbetalningsmetod
-> Verifiera med BankID.

Har du problem med att verifiera ditt konto rekommenderar vi att du kontaktar din hembank och skaffar ett utökat BankID. Är du under 18 år kan du fråga en målsman om hen kan legitimera sig åt dig genom att koppla sitt BankID till ditt plick-konto.

Boka frakt & skicka varan
När du sålt en vara är det dags att boka frakten. Kom ihåg att frakten alltid är betald av köparen vid köptillfället. När du bokar frakt via plick är den alltid spårbar och du slipper skriva namn och adressuppgifter på paketet. För att få tips om hur man packar varorna på ett bra sätt kan du spana in vår packguide i kvittovyn. Det enda du behöver göra är att följa instruktionerna för valt fraktalternativ.

Utbetalningar
Plick startar en utbetalning 24 timmar efter att köparen hämtat ut sin vara. Pengarna ligger tryggt hos oss tills dess. Du har sju dagar på dig att posta paketet innan köpet avbryts. Om köparen inte hämtar ut sitt paket inom den angivna tiden kommer paketet att skickas i retur till säljaren. Försäljningen anses då vara avslutad och pengarna betalas ut till säljaren.

Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.

FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan alltid kontakta vår support om du har en fråga om en försäljning, eller andra frågor om plick. Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar!

Stay safe 💛

/team plick

Vad finns det för fördelar med att sälja via plicks betallösning?

När du köper och säljer second hand varor via plick är det lika enkelt som hos vilken e-handel som helst. Om du köper eller säljer via plick så är transaktionen säker.

Fördelar för köpare
Köpare gynnas alltid av att handla via plicks betallösning. Genom vår integrerade köp- & sälj-lösning får du billigare frakt, köparskydd, samt säkrare transaktioner (vilket minskar risken för att bli lurad).

Köparskyddet baseras på varans pris och gör det tryggt för dig att handla på plick. Det innebär att du som köpare har en återbetalningsgaranti om något skulle gå fel. Läs mer om plicks köparskydd här.

Fördelar för säljare
Plicks betallösning gör det smidigt och enkelt att sälja på appen. Frakten betalas alltid av köparen - och bokas enkelt av säljaren via kvittot efter att köpet gått igenom. Pengarna hanteras dessutom av plick via Rocker för bådas trygghet.

Hur fungerar marknadsföringar på plick?

Profilmarknadsföring
Marknadsför din profil för att få mer synlighet och fler följare. Lägg till en säljande text i beskrivningen för att få fler användare att besöka din profil.

Du aktiverar profilmarknadsföringen genom att gå in på din profil och klicka på "marknadsför din profil".

Ett dygn kostar 20 SEK, två dygn 30 SEK och en vecka 55 SEK. 

Annonsmarknadsföringar
När du marknadsför en annons så hamnar den längre upp i populärflödet = syns av fler personer. En annonsmarknadsföring ökar dina chanser att sälja annonsen med hela 60%!

Om du går in på en av dina annonser kan du klicka på "marknadsför annons" för att pusha den till populärflödet.

En annonsmarknadsföring kostar 19 SEK.

Annonsförnyelse
När du förnyar en annons så hamnar den längst upp bland senast uppladdade annonser igen - det är som att ladda upp annonsen på nytt fast alla kommentarer och likes är kvar!

Om du går in på någon av dina aktiva annonser och scrollar längst ned hittar du en knapp för att förnya din annons.

Obs! När du boostar din annons eller profil så kommer det inte att visas i dina egna flöden. Där ser du endast annonser som är boostade av andra användare.

Det är aldrig tillåtet att sälja och/eller marknadsföra följande
- Märkeskopior, förfalskningar och andra kopior
- Objekt som kan väcka anstöt
- Tjänster
- Varor som inte innefattas av kategorierna kläder, skor, accessoarer, skönhet & parfym
- Begagnade underkläder
- Olagliga objekt
- Pornografiskt material
- Vapenrelaterade objekt

Plick förbehåller sig rätten att ta bort annonser som bryter mot ovanstående regler. I det fall annonsören betalat för en marknadsföring är plick ej skyldiga att återbetala pengarna då plattformens regler ej följts.

Vilka varor får inte säljas på plick?

Stötande och Kränkande Innehåll
Annonser som kan verka stötande eller kränkande för folkgrupper eller individer är inte tillåtna. Detta inkluderar bilder av kränkande, stötande eller uppseendeväckande karaktär.

Underkläder
Bilder på människor som visar underkläder är inte tillåtna.

Piratkopior & Förfalskningar
Annonsering av piratkopior och förfalskningar är förbjuden. Detta är olagligt och kan leda till straffansvar och skadeståndsskyldighet. Säljare av märkesprodukter ansvarar för att varan är original.

Trycksprayflaskor
Sprayflaskor som hårspray och deodoranter är inte tillåtna. De utgör en brandfara, knapparna går ofta sönder, och det är svårt att avgöra hur mycket produkt som finns kvar.

Intimprodukter
Intimprodukter är inte tillåtna att sälja. Det utgör en hälsorisk att dela.

DIY smink/hudvård
Produkter för gör-det-själv smink och hudvård är förbjudna. Det utgör en hälsorisk att använda.

Receptbelagda & Utgångna produkter
Inga produkter som kräver recept eller är utgångna får säljas. Det utgör en hälsorisk att använda.

Kosttillskott
Kosttillskott är inte tillåtna inom skönhetskategorin. Det utgör en hälsorisk att dela.

Träningsrelaterade tillskott
Träningsrelaterade tillskott som proteinpulver, kreatin, eller gainer är förbjudna. Det utgör en hälsorisk att dela.

THC/CBD oljor
Produkter som innehåller THC eller CBD oljor är inte lagligt och får därför inte säljas.

Måste kunna uppskatta ungefärlig mängd
Produkter måste vara förpackade på ett sätt som gör det möjligt att uppskatta den ungefärliga mängden av innehållet.

Konkreta exempel på otillåtna annonser:
● Förfalskade föremål & piratkopior
● Elektronik
● Objekt som kan förolämpa
● Tjänster
● Underkläder
● Pornografiskt material
● Vapenrelaterade objekt
● Alkohol och Droger
● Drop-shipping
● Möbler
● Prenumerationer/Konton
● Biljetter av diverse slag
● Andra olagliga objekt

Varför är dessa produkter förbjudna att sälja?
Dessa riktlinjer säkerställer konsumentsäkerhet och följer lagliga riktlinjer samt kvalitetsstandarder. Sprayflaskor utgör brandfara och är svåra att hantera säkert. Receptbelagda produkter och kosttillskott kräver professionell övervakning och säkerhetskontroller som inte kan garanteras via plattformen. Förfalskade produkter bryter mot immateriella rättigheter och kan vara skadliga.

Hur ska en annons på plick vara utformad?
En annons som publiceras på plick måste ha bilder som säljaren har fotat själv. Det är exempelvis inte tillåtet att använda produktbilder från originalsäljarens hemsida. Om annonsen har en beskrivning och taggar så måste dessa spegla varan som säljs i annonsen. Det är exempelvis inte tillåtet att använda taggar med varumärken som inte speglar den faktiska varan i annonsen. Detta för att inte köparen ska bli lurad.

Vad händer om jag annonserar en otillåten produkt eller inte har utformat min annons korrekt?
Om en otillåten produkt upptäcks, kommer annonsen att tas bort omedelbart. Upprepade överträdelser kan leda till permanent avstängning av ditt konto.

Hur vet jag om en produkt är tillåten att sälja?
Kontrollera alltid produktens typ och innehåll mot vår lista över förbjudna produkter. Om du är osäker, kontakta supporten för vägledning innan du annonserar varan till försäljning.

Vem kan jag kontakta om jag har frågor?
Om du har frågor eller behöver ytterligare information, vänligen kontakta vår support. Vi är här för att hjälpa dig att följa reglerna och säkerställa en trygg och säker marknadsplats för alla.

Vad är tillåtet att sälja?

Plick tillåter endast annonsering av kläder, skor, accessoarer, skönhet, böcker & parfymer där annonserna består av endast egentagna bilder, dvs inga bilder från andra webbutiker.

Vi förbehåller oss rätten att ta bestämma vad som är en giltig annons samt om/när vi bestämmer att ta bort annonsen från plattformen. Kom ihåg – ärlighet varar längst!

Hur ska jag beskriva skicket på min vara?

Alla annonser på plick har ett angivet skick. När en säljare lägger upp en vara fyller den alltid i varans skick enligt följande skickgradering:

Nytt skick
En vara i nytt skick har inga tecken på användning. Varan är i originalförpackning eller har kvar prislapp. Om defekter förekommer har de ej erhållits vid användning.

Mycket bra skick
En vara i mycket bra skick bedöms vara använd en eller ett fåtal gånger och har ett mycket bra helhetsintryck. Varan kan ha mycket små defekter från användning, vilka kan ses vid noga inspektion.

Bra skick
En vara i bra skick har tecken på användning men har varit väl omhändertagen. Varan kan ha små defekter från användning som inte påverkar helhetsintrycket eller funktionen.

Acceptabelt skick
En vara i okej/ acceptabelt skick har använts flitigt och defekter från användning förekommer. Varan är fortfarande funktionell för sitt ursprungssyfte men upplevs som använd.

Dåligt skick
En vara i dåligt skick har omfattande defekter. Varan har allvarligt slitage eller skador och kanske inte är lämplig för vanligt bruk utan omfattande reparationer.

Återvinning
En vara som inte kan användas i originalsyfte trots reparation eller kemtvätt anses vara återvinning.

Vad händer om köparen inte hämtar ut paketet i tid?

En köpare kan begära förlängd tid för att hämta ut sitt paketet, det gäller oavsett om paketet skickats med Postnord eller Instabox. Mer information om hur man förlänger tiden för uthämtning hittar du i PostNord respektive Instaboxs app.

Plick lägger ansvaret hos köparen att hämta ut paketet inom avsatt tid/enligt leverantörens riktlinjer. Om det inte följs så kommer utbetalningen att göras till säljaren ändå. Det finns inte någon garanti för att säljaren får tillbaka sitt paket om det gått i retur.

Vad är de bästa säljtipsen för plick?

1. Prissätt rätt.
Priset är alltid, alltid, alltid avgörande. Kolla in andra marknadsplatser och räkna ut snittet för liknande annonser till din vara och lägg dig under det. Hellre ett sälj än inga pengar alls!

2. Följ fotoguiden.
Du vet det gamla talesättet, “1 bild säger mer än 1000 ord” - det stämmer. Kika in guiden här.

3. Sälj via plick.
När du säljer via plick så ger köparen en känsla av trygghet då även vi kan hjälpa om något går fel. Dessutom är det smidigare och billigare att boka frakt. Med "Köp"-knappen aktiverad når du även fler potentiella plickare.

4. Timing.
Det finns flest spekulanter på Uggs när snön nalkas och flest på linnebyxor när våren närmar sig. Dock, med det sagt, är det många köpare som vill göra kap när andra väntar på rätt säsong.

5. Var detaljrik.
Inkludera saker som skick, mått, passform, material så att köparen inte behöver ställa frågan. Att skriva en något lockande annonsbeskrivning och att använda sig av hashtags har också visat sig vara ett vinnande koncept.

Vad är DAC7?

Eu-direktiv DAC-7
Ny lag innebär att plick måste rapportera in uppgifter till Skatteverket

Vad är nytt? 
Från och med den 1 januari 2023 är plick, och andra marknadsplatser i EU, skyldiga att rapportera in uppgifter till Skatteverket om användare som säljer saker via marknadsplatsen. Rapporteringen har inte någon påverkan på din skyldighet att skatta. Det förändrar inte heller reglerna för hur inkomster från plattformar ska beskattas. Läs mer längre ned. 

Påverkar det här mig?
Rapportering kommer bara att ske av säljare som använt plicks betaltjänster. Exempel på sådana tjänster är frakt med köparskydd, vilket innefattar köp som gjorts via "Köp"-knappen eller "Prisförslag"-knappen.

Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket.

Vilka uppgifter kommer att delas med Skatteverket?
För den som berörs av rapporteringen kommer vi att skicka in uppgifter om: 

- Säljarens identitet - baserat på de uppgifter vi får när användarens identitet verifieras i samband med att du använder våra betaltjänster
- Säljarens hemadress
- I vilket land säljaren har sin hemvist 
- Antal transaktioner som säljaren gjort under året
- Hur mycket ersättning som betalats ut till säljaren under året
- Eventuella avgifter som marknadsplatsen har tagit ut av säljaren i samband med dessa transaktioner

Om vi har tillgång till ytterligare uppgifter, tex till vilket bankkonto som säljaren fått utbetalningar till, kommer även den uppgiften att delas med Skatteverket.

Uppgifterna skickas till Skatteverket en gång om året. I samband med rapportering, som sker i januari med start i januari 2024, kommer vi att skicka ut information till de användare vars uppgifter delats med Skatteverket.

Hur påverkar det här min skatt?
Det är viktigt att veta att vår rapportering till Skatteverket inte behöver betyda någonting för din skyldighet att betala skatt. De nya reglerna om rapportering innebär inte någon förändring av reglerna för hur dina inkomster ska beskattas.

Precis som tidigare behöver du följa de regler som gäller för beskattning av de inkomster du får från att sälja via plattformar som plick. Det betyder att du även i fortsättningen kan behöva deklarera inkomster som du fått från att sälja varor via plick och betala skatt för dessa inkomster.

När behöver jag betala skatt på försäljning av varor?
Försäljning av varor som du haft för personligt bruk, till exempel kläder, smycken etc, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Om du säljer varor regelbundet ska du dock redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattningen är. Läs mer hos Skatteverket

Hur förhåller sig rapporteringen till GDPR? 
De nya reglerna ger plick en rättslig skyldighet att dela uppgifter om vissa användare med Skatteverket. Det är den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för detta ändamål. 

Vi har en rättslig skyldighet att spara uppgifter om dina transaktioner för att kunna göra rapporteringen till Skatteverket. Det innebär att även om du raderar ditt konto kommer plick att behöva spara de uppgifter vi behöver för att kunna fullgöra vår skyldighet att rapportera dina transaktioner till Skatteverket. 

Vad gäller om jag har sålt saker åt någon annan?
Vi kommer att rapportera den som vi kan identifiera har använt våra tjänster för att sälja varor. Om du säljer saker åt någon annan och inte själv får behålla inkomsterna, rekommenderar vi dig att dokumentera det, till exempel genom att skriva ett avtal med den du säljer saker åt, så att du kan visa upp det om Skatteverket begär att du ska skatta för sådana inkomster.

Var kan jag läsa mer?
Om du har mer frågor om vad de nya reglerna innebär kan du läsa mer på Skatteverkets hemsida.

Är det gratis att sälja på plick?

Ja, absolut! Det kostar ingenting att ladda upp annonser på plick. Vi tar heller inte ut några säljaravgifter när man sålt en vara.