Kategorier Varumärken

Hur handlar man på plick?

Plick fungerar som vilken marknadsplats som helst. Någon laddar upp en annons (gratis) och du köper.

För att köpa en vara behöver du ladda ner appen och registrera ett konto. När det är gjort har du tillgång till annonser från 1miljon+ registrerade användare, det vill säga ett väldigt brett utbud.

Det finns i nuläget tre (3) sätt som annonser laddas upp på plick;

  1. Köp. En säljare har publicerat varan med ett bestämt pris som hen är villig att sälja den för direkt. Du kan även lämna ett prisförslag som säljaren sen kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som säljaren accepterar prisförslaget justeras priset för dig automatiskt vid check-out.
  2. Prisförslag. Du lämnar ett prisförslag som säljaren sen kan välja att acceptera eller neka.
    Vid de fall som säljaren accepterar prisförslaget justeras priset för dig automatiskt vid check-out.
  3. Budgivning. Säljaren lägger ut varan med en tidsbegränsad budgivning. Högst bud vid avslutad budgivning vinner.

Kan jag betala med Swish på plick?

Ja! Alla annonser som laddas upp på plick kan köpas med Swish. Med vår inbyggda betal- och fraktlösning betalar du säkert med Swish där plick håller i pengarna tills dess att varan är inlämnad hos postombud. Om varan kostar mer än 500 kr påbörjas utbetalningen till säljaren först 24 timmar efter att köparen fått paketet.

Vad är köparskydd och hur fungerar det?

Alla annonser som köps genom plicks betallösning har ett aktiverat köparskydd.

Köparskyddet baseras på varans pris och gör det tryggt för dig att handla på plick. Det innebär att du som köpare har en återbetalningsgaranti om något skulle gå fel. Om du mottar en felaktigt beskriven vara, innebär köparskyddet också att du har rätt till att göra en retur där plick står för frakten.

Köparskyddet hjälper dig om;

  • Din vara inte har kommit fram på 2 veckor från skickat paket.
  • Din vara har gått sönder i leveransen.
  • Varan du köpt har tydliga defekter som inte kommer från normalt slitage och som inte framgått på bilder/i beskrivning/i chatten. Exempel: Stora hål, fläckar som inte går bort i tvätten
  • Varan du köpt saknar delar som utlovats i annonsen.
  • Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven färg.
  • Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven storlek.

Vad ingår inte i köparskyddet;

  • Om varan du mottar inte passar/sitter som förväntat.
  • Om varan du mottar har defekter som framgått av bilder/beskrivning/kommunikation i chatten.
  • Om varan du mottar har fel färgnyans.
  • Om varan inte är tillåten att säljas enligt plicks community guidelines. T.ex. elektronik, droger, vapen och märkeskopior.

För att omfattas av vårt köparskydd måste du;

  • Följa plicks community guidelines
  • Ha köpt varan genom plicks betallösning
  • Rapportera felet på varan via kvittot i appen, inom 24h från mottaget paket.
  • Rapportera borttappat paket via kvittot i appen, inom 24h från att statusen på paketet inte uppdaterats, via trackinglänken hos den valda fraktleverantören på 7 dagar.
  • Vid bedrägeri, gör en polisanmälan och skicka in en kopia av gjord anmälan och ärendenumret till plick

Vad innebär en återbetalning?
Köparskyddet fungerar likt en försäkring, därför betalas inte summan för själva köparskyddet ut.

  • Om du mottar en felaktigt beskriven vara får du tillbaka annonspriset.
  • Om paketet du köpt försvinner i frakten får du tillbaka annonspriset + frakt.
  • Om du köpt en vara som aldrig skickas blir du återbetald på hela betalningen (ink köparskydd/frakt).

Efter rapportering hanteras ärendet av support som också gör en bedömning om köparskyddsersättning är aktuellt.

För fullständiga villkor gällande köparskydd se terms & conditions här.

Hur rapporterar jag till plick om något gått fel med mitt köp?

För att ditt ärende ska hanteras så snabbt som möjligt är det fördelaktigt om du rapporterar direkt från varans kvitto. Detta hjälper vår support att snabbare hitta all relevant information om ditt köp.

För att rapportera ett fel, följ dessa steg;

Ta reda på om du är täckt av köparskyddet,

→ Öppna appen och gå till din profil,

→ ”Min shop”,

→ ”Köpta varor”,

→ Klicka på varan du vill rapportera,

→ Scrolla ner och klicka på ”Rapportera”.

Det är mycket viktigt att du följer dessa steg så att vi kan länka rapporten till specifik vara.

Förse oss med följande information om transaktionen du vill rapportera:

– En kort beskrivning av din reklamation

– Att varan som du har mottagit inte matchar den som du betalat för i appen så behöver vi information och bilder av hur den skiljer sig från säljarens ursprungliga annons

Om du inte hittar varan i listan över köpta varor, betyder det att transaktionen inte utfördes i appen och omfattas därför inte av vårt köparskydd.

Rapportera dock gärna problemet ändå (rapportering görs i det här fallet i annonsen) eftersom vi vill undersöka eventuella misstänkta aktiviteter för att öka plicks säkerhet.

Hur lång tid tar det att få min vara?

Normalt tar det 2-4 dagar från det att säljaren lämnat in varan. När paketet är inlämnat skickas det automatiskt en länk där du kan spåra paketet.

Länken hittar du på kvittosidan i appen. Kvittot kan du hitta via chatten med din säljare, eller via “Min shop” i din profil där du kan klicka på köpta varor.

Hur verifierar jag mig?

Du legitimerar dig lätt och smidigt via BankID, och vi kommer automatiskt be dig att göra detta via ett förstagångsköp.

Det är endast om du är legitimerad som du kan köpa via plick och få köparskydd. Detta för att vi tillsammans med vår betalpartner Rocker ska kunna säkerställa att det är just du som handlar.

Jag kan inte verifiera mig med mitt BankID

Om du inte lyckas legitimera dig med ditt BankID ber vi dig testa att låta en målsman verifiera sig på ditt konto. Om du är under 18 år kan du också kontakta din bank för att skaffa ett utökat BankID.

Du kan också rapportera ärendet till vår support så att vi kan hjälpa dig vidare.

För att rapportera ett fel, följ dessa steg;

Öppna appen och gå till din profil,

→ Inställningar (kugghjulet högst upp i högra hörnet),

→ FAQ

→ Scrolla ner til ”Kontakta oss”

→ Tryck på alternativet ”Annat”.

→ Välj sedan ”Annat” i listan för problem.

→ Beskriv ditt problem utförligt, och skicka in det till oss.

Hur fungerar plicks budgivningar?

Plicks integrerade budgivning kan aktiveras efter det att annonsen laddats upp.

Annonser med budgivningsfunktionen aktiverad har ett utgångspris och en sluttid för budgivningen. Högsta budet vid avslutad budgivning vinner. Ett bud är bindande, användare som missbrukar budgivningsfunktionen kan riskera att bli avstängda från plick.

”Köp” eller “Prisförslag”-funktionerna syns inte under tiden som budgivningen är aktiv. När budgivning avslutas blir “Köp”-knappen synlig igen för den personen som lagt det högsta budet.

När vinnaren väl betalat för varan fungerar utbetalning och bokning av frakt på samma sätt som vid ett köp som gjorts via “Köp” eller “Prisförslag”.

Hur väljer jag utbetalningsmetod?

Du kopplar ditt konto genom att först gå in på appen i din mobil. Inne i appen kan du sedan koppla ditt bankkonto till ditt plick-konto på flera olika sätt – första gången du gör ett köp, första gången du säljer något eller innan du köper och/eller säljer något. Vill du göra det innan du köper och/eller säljer något följer du dessa steg:

1. Gå in på din profil →

2. Min shop →

3. Tryck på ”Lägg till” vid utbetalningsmetod.

4. Legitimera dig med Bank-ID mot Rocker, om det inte fungerar kan det bero på att du har ett begränsat BankID. Kontakta din bank för vidare frågor, eller be en målsman att legitimera sig på ditt konto.

5. Du kan nu välja vilken utbetalningsmetod du vill använda.

Alla köp görs via Swish med Rocker som mellanhand. Om du ska sälja något kommer du även behöva välja vilken typ av utbetalningsmetod du vill ha. Vi erbjuder Swish, banköverföring och Rocker-kort.

Hur fungerar “Köp”-knappen?

“Köp”-knappen innebär att det är möjligt för en användare att köpa en vara direkt utan att ta kontakt med säljaren. Annonsen publiceras med ett bestämt pris som säljaren är villig att sälja den för.

Om en användare genomför ett köp via den här metoden så är säljaren skyldig att slutföra köpet, det vill säga, boka frakt och skicka iväg varan till köparen.

Vilka är Rocker?

Rocker är ett svenskt bolag som hanterar betalningstransaktioner. Med Rockers hjälp kan plick hålla pengarna i tryggt förvar tills dess att varan är skickad eller överlämnad.

Det här resulterar i en säkrare marknadsplats för både säljare och köpare. Du kan läsa mer om Rocker här.

Säljaren har ej skickat varan och slutat svara. Vad gör jag?

Om du har betalat via plick kommer dina pengar automatiskt tillbaka på ditt konto efter 7 dagar.

Om du inte köpt varan via plick så är vår rekommendation att polisanmäla händelsen. Mer information om hur du ska göra här: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/

Hur fungerar “Prisförslag”-funktionen?

“Prisförslag” innebär att en köpare har möjlighet att lämna ett prisförslag som en säljare sedan kan välja att acceptera eller neka. Vid de fall som en säljare accepterar prisförslaget justeras priset för köparen automatiskt. Prisförslag är alltid aktiverat för alla annonser och går inte att inaktivera.

Hämta appen!

Hej kompis!

I plick-appen har du fri tillgång till alla funktioner och kan gratis lägga upp saker till försäljning. ladda hem appen gratis för att köpa, sälja, följa och likea. plick finns på App Store och Google Play!

Gå till App Store Gå till Google Play Android app on Google Play