Vanliga frågor
Hur gör jag ett köp på plick?
Hej & välkommen till plick!
Här kommer lite viktig information som kan vara bra att veta för dig som vill börja använda plick.
Köp & prisförslag
På plick kan du antingen köpa en vara genom att föreslå ett pris eller genom att köpa varan direkt via “Köp”-knappen på annonsen. Köparen betalar alltid för varan, köparskyddet och frakten.
Leverans & frakt
När du köpt en vara via “Köp”-knappen kommer säljaren få en notis. Därefter kommer säljaren att boka frakt via det valda fraktombudet. Innan du köper en vara är det viktigt att se till att du har rätt adress och namn i appen, annars kommer du inte kunna hämta ut din vara från ombudet. Den spårbara frakten är oftast billigare via plick än om köpet görs utanför appen.
Utbetalning & köparskydd
Säljaren får sin utbetalning 24 timmar efter det att du hämtat ut varan. Om plagget mot förmodan inte motsvarar beskrivningen är det viktigt att du rapporterar köpet via dess kvittosida senast 24 timmar efter det att du mottagit varan för att vi ska kunna göra en utredning, samt för att köparskyddet ska gälla. För mer information om plicks köparskydd -> Gå till din profil -> Inställningar (Kugghjulet i det övre högra hörnet) -> Gå till "FAQ" -> Läs mer under "Sälja på plick"
Andra viktiga saker att tänka på
Vi kommer aldrig be dig dela din email eller telefonnummer i chatten när du köper och säljer via plick. Om någon ber om dina kontaktuppgifter och magkänslan säger att något är fel önskar vi att du kontaktar vår support! Undvik alltid att dela dina kontaktuppgifter med okända konton i chatten, undvik också att förflytta konversationen utanför appen.
FAQ & support
Vi har en FAQ i appen där du enkelt kan söka efter svar på dina frågor. Du hittar den under inställningarna i din profil. Du kan också alltid kontakta vår support om du har en fråga om ett köp eller andra frågor om plick.
Stay safe 💛
/team plick
Vad anser plick vara en felaktigt beskriven vara?
Plicks köparskydd finns till för att skapa en tryggare plattform för både köpare och säljare. Nedan följer riktlinjer för hur plick bedömer en felaktigt beskriven vara.
Det är en felaktigt beskriven vara om:
- Varan du köpt har tydliga defekter som inte kommer från normalt slitage och som inte framgått på bilder/i beskrivning/i chatten. Exempelvis: Stora hål, fläckar (som inte går bort i tvätten), spricka eller läckage.
- Varan du köpt saknar delar som utlovats i annonsen
- Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven färg
- Varan du köpt har en helt felaktigt beskriven storlek
Det är INTE en felaktigt beskriven vara om:
- Varan du mottar inte passar/sitter som förväntat, fel på passform/storleksavvikelse
- Varan du mottar har fel färgnyans
- Varan du mottar har defekter som framgått av bilder/beskrivning/kommunikation i chatten
- Varan inte är tillåten att säljas enligt plicks community guidelines. T.ex. elektronik, droger, vapen och märkeskopior
Vad är köparskydd och hur fungerar det?
Alla annonser som köps genom plicks betallösning har ett aktiverat köparskydd. Det innebär att plick hjälper dig som köpare med en reklamation och ersättning ifall något går fel med köpet enligt riktlinjerna nedan.
Köparskyddet hjälper dig om;
1. Något av följande har gått fel i frakten;
a) Varan har inte kommit fram på 2 veckor från att varan skickades
b) Varan har skadats i frakten så pass att det försämrat möjligheten att använda varan
2. Den mottagna varan är felaktigt beskriven. Läs mer om vad plick anser vara en felaktigt beskriven vara här
Krav för att köparskyddet ska vara giltigt;
1. Varan har köpts genom plicks betallösning
2. Felet rapporteras via köpets kvitto i appen
a) Om paketet tappats bort i frakten: Rapportera när paketet inte kommit fram på 2 veckor
b) Om varan har skadats i frakten: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på paketet och varan
c) Om den mottagna varan är felaktigt beskriven: Rapportera inom 24 timmar från mottaget paket, med bilder på varan
Hur appliceras köparskyddet?
Efter rapporteringen hanteras ärendet av support som också gör en bedömning om köparskyddsersättning är aktuellt.
Plick förbehåller sig rätten till att hantera ärendet enligt vad situationen gäller. Det kan innebära att varan kan skickas i retur till säljaren och att ersättningen betalas ut till köparen när detta är genomfört. I vissa fall ges även ersättning till köparen direkt.
Vilken ersättning får jag?
Köparskyddet fungerar likt en försäkring, därför betalas inte summan för själva köparskyddet tillbaka.
- Om varan skadats eller tappats bort under leveransen får du ersättning för annonspriset + frakt.
- Om du mottar en felaktigt beskriven vara får du ersättning för annonspriset.
För fullständiga villkor gällande köparskydd se terms & conditions här.
Vad händer om köparen inte hämtar ut paketet i tid?
En köpare kan begära förlängd tid för att hämta ut sitt paketet, det gäller oavsett om paketet skickats med Postnord eller Instabox. Mer information om hur man förlänger tiden för uthämtning hittar du i PostNord respektive Instaboxs app.
Plick lägger ansvaret hos köparen att hämta ut paketet inom avsatt tid/enligt leverantörens riktlinjer. Om det inte följs så kommer utbetalningen att göras till säljaren ändå. Det finns inte någon garanti för att säljaren får tillbaka sitt paket om det gått i retur.
Finns det presentkort på plick?
Ja det finns det! Varför chansa på en random gåva när du kan säkra din drömpresent?
Du kan antingen ge bort det, eller använda det själv vid ett senare tillfälle, och alla presentkort är giltiga i 12 månader från köptillfället.
Hur funkar det då?
Du köper presentkortet från vår hemsida. Därifrån väljer du summa, betalar med Swish och därefter ett mail med all information.
Kan jag använda det på hela plicks utbud?
Det finns inga restriktioner. Go wild!
Hur fungerar returer/reklamationer?
Har jag rätt att returnera min vara?
När man köper en vara via plicks betallösning är man alltid skyddad av plicks köparskydd.
Om en köpare ångrar sitt köp efter att ha mottagit sin vara har köparen inte rätt att göra en retur. Om en köpare däremot mottar en vara med tydliga defekter kan plick erbjuda personen att göra en reklamation som en del av köparskyddet. Läs mer om plicks köparskydd här.
Reklamationer
Om varan är defekt enligt köparskyddets riktlinjer så har köparen rätt att utnyttja köparskyddet. För att utnyttja köparskyddet behöver man göra en rapportering via kvittot i appen, samt skicka med bilder på varan som mottagits. Defekterna på varan måste vara mycket tydliga. Vår support gör sedan en bedömning av ärendet.
Om ärendet är täckt av köparskyddet kommer vår support hjälpa köparen att göra en reklamation. Personen kommer då få en QR-kod med en returfraktssedel skickad till sig så att paketet kan returneras till säljaren. Pengarna återbetalas till köparen efter att returen kommit tillbaka och hämtats ut av säljaren.
Säljaren har ej skickat varan och slutat svara. Vad gör jag?
Det är inga problem! Ge säljaren några dagar på sig att hinna hantera försäljningen. Pengarna ligger hos oss tills varan skickats iväg och betalas först då ut till säljaren.
Om du har betalat via plick har säljaren alltid 7 dagar på sig att skicka varan, annars avbryts köpet och du blir automatiskt återbetalad den 8:e dagen efter köpet gjorts.
Om du inte köpt varan via plick så är vår rekommendation att polisanmäla händelsen. Mer information om hur du ska göra här: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Säljaren ber mig betala utanför plattformen
För din egna säkerhet rekommenderar vi alltid att du gör köp via plicks betallösning. Det är endast när betalningen sker via plick som vi kan erbjuda köparskydd och hjälpa ifall att något mot förmodan skulle gå fel.
Via plick får du även billigare frakt som alltid är spårbar. Dessutom kan du vara trygg med att pengarna är trygga hos oss tills att du fått hem varan. Om du gör en betalning direkt till säljaren utanför plicks betallösning (exempelvis via Swish) så täcks inte köpet av köparskyddet.
Du kan läsa mer om plicks köparskydd här.